Strona główna » Wiadomości » W 2024 r. do Poznania z Warszawy w 2h 20 min i kolejne 2h do Szczecina. CMK nadal bez 250 km/h

W 2024 r. do Poznania z Warszawy w 2h 20 min i kolejne 2h do Szczecina. CMK nadal bez 250 km/h

Redakcja
Fot. gov.pl

„Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo” – mówił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury, o pociągach dużych prędkości w wywiadzie dla Gazety Wyborczej. Minister omówił również zapowiedzi dotyczące nowych połączeń kolejowych i skracania czasu podróży pociągami PKP Intercity.

Wiceminister infrastruktury w pierwszej kolejności stawia na kolej dla pasażerów i przewoźników, czyli poprawę oferty, czasów przejazdu czy zwiększenie liczby połączeń. Zakłada również, że te zmiany znacząco zwiększą liczbę podróżnych. Wkrótce skróci się podróż m.in. z Warszawy do Poznania.

Do Poznania z Warszawy pojedziemy od grudnia tego roku w 2 godz. i 20 min i w kolejne 2 godz. do Szczecina. Podróż z Białegostoku do Warszawy to będzie 90 min. Łódź z Warszawy zrobimy w 65 min – mówił Piotr Malepszak.

Jeśli chodzi o połączenie Warszawa-Wrocław w planach jest osiągnięcie przejazdu w czasie w 3 godziny 10 minut. Wiceminister zapytany o tę trasę odpowiedział:

Tu chcemy osiągnąć przejazd na poziomie 3 godz. 10 min za trzy lata…Najszybsze połączenie prowadzi przez Centralną Magistralę Kolejową, gdzie mamy obniżoną prędkość do 160 km/h – dodał.

Minister zapowiedział również długą konferencję prasową w lipcu dotyczącą planów linii kolei dużych prędkości.

Jeszcze w lipcu planuję konferencję prasową. Posiedzimy cały dzień, jeśli będzie trzeba, żeby zagłębić się w największe szczegóły – mówi Piotr Malepszak.

W przyszłym roku pociągi nie pojadą z prędkością 250 km/h po CMK

Jak tłumaczył Piotr Malepszak, najpierw PKP PLK podawała, że pociągi docelowo będą jeździć po Centralnej Magistrali Kolejowej nawet do 250 km/h od 2023 r., potem, że od 2025 r., co okazuje się nierealne.

Osiągnięcie tego celu w przyszłym roku jest, niestety, nierealne, bo nowy zarząd spółki przejął od poprzedników bardzo opóźniony projekt – dodał Malepszak.

Wiceminister infrastruktury spytany o to, na których trasach pociągi pojadą z prędkością 320 km/h, odpowiedział, że będzie to igrek między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem, który gotowy ma być w całości w 2033 r., a także do 2040 na przedłużeniu Centralnej Magistrali Kolejowej na północ przez Płock, Włocławek i Grudziądz do Trójmiasta. Odniósł się również do cen biletów na Kolej Dużych Prędkości:

Skłaniam się ku rozwiązaniom, które znam z Europy Zachodniej. Obecnie średnia cena biletu na pociąg TGV we Francji wynosi 40 euro i średnie zapełnienie miejsc to 74 proc. Kolej dużych prędkości musi być masowa, czyli przystępna cenowo – mówił wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak.

 

Podobne artykuły