Kolejom Ukraińskim udało się w czasie wojny wykonać naprawę pociągu Hyundaia Rotem HRCS2. Na Ukrainie obecnie każde wzmocnienie taborowe jest ważne.
Koleje Ukraińskie poinformowały, że teraz w czasie panującej wojny udało się przywrócić do ruchu jednostkę Hyundaia: HRCS2. Pojazd trafił do naprawy jeszcze przed wybuchem wojny, natomiast przez 15 ostatnich tygodni, ukraińscy kolejarze wspólnie z koreańskimi specjalistami Hyundaia wykonali szereg prac m.in.: rewizję wózków, wymianę kół. Prace miały również obejmować rewizję silników trakcyjnych (zakres prac, jak podczas naprawy P4). Jednostka ta trafiła do służby na ukraińskiej kolei w 2012 roku.
Koleje Ukraińskie nadal pracują na pełnych obrotach nawet podczas wojny i nie przerywają prac remontowych tam, gdzie to możliwe, aby zapewnić jak najwięcej możliwości bezpiecznej ewakuacji Ukraińców ze strefy działań wojennych – piszą kolejarze.
Wcześniej jednostkę HRCS2-002 można było spotkać obsługującą trasę Lwów – Przemyśl. Teraz jednak została skierowana do obsługi połączenia ewakuacyjnego Kijów Darnytsia – Lwów. Przy obecnej sytuacji każde takie wzmocnienie taborowe jest na wagę złota. Taki jeden pociąg to gwarancja ewakuacji dodatkowych kilkuset osób cywilnych ze stolicy państwa na zachód Ukrainy, przy każdorazowej obsłudze połączenia. Dotychczas jak podaje Prezes UZ, kolejarzom udało się ewakuować blisko 2,8 mln Ukraińców do bezpiecznych regionów Ukrainy. Za granicę koleją przewieziono 0,4 mln uchodźców.
Wart przypomnienia jest fakt, że ukraiński producent taboru KVBZ w czasie działań wojennych cały czas pracuje przy produkcji wagonów dla UZ. Na początku marca flotę Kolei Ukraińskich wzmocniło 5 nowych wagonów. Dostawa została przeprowadzona właśnie teraz, w czasie wojny. Ukraiński przewoźnik miał podpisaną umowę z KVBZ na dostawę 100 nowych wagonów – umowę podpisano w w czerwcu 2021 roku.
KVBZ swoją fabrykę ma w miejscowości Krzemieńczuk, w środkowej części Ukrainy. Na początku wagony skierowane do wzmocnienia połączeń Lwów – Przemyśl.