PKP LHS i Far East Land Bridge (FELB) będą testować przewóz kontenera nowym szlakiem. Będzie to trasa transkaspijska – łącząca Sławków z chińskim Urumczi.
Trasa transkaspijska będzie szlakiem dla pierwszego testowego przewozu kontenera towarowego. Organizuje go Spółka PKP LHS wspólnie z firmą Far East Land Bridge (FELB).

fot. PKP LHS
Kontener pojedzie ze Sławkowa w woj. śląskim do Urumczi w zachodnich Chinach. Celem projektu jest przetestowanie nowej trasy kolejowej pomiędzy krajami Europy i Azji.
– Uruchamiamy trasę, która jest krótsza od szlaku morskiego i znacznie tańsza od transportu lotniczego. Wpisuje się w potrzeby spedytorów i gestorów ładunków, którzy chcą uniknąć długotrwałego transportu morskiego, ominąć kolejki do załadunku w azjatyckich portach, sprawnie pokonać granicę z Unią Europejską i zapewnić dostawy ładunków „just-in-time”. – mówi Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Wilhelm Patzner, Chief Executive Officer FELB mówi o wielkich planach eksploatowania trasy, które chcą zrealizować z PKP LHS. Trasa transkaspijska jest najbardziej na zachód wysuniętą linią kolejową o szerokości 1520mm. Jak dodaje: – Korytarz transkaspijski odpowiada na coraz większe zapotrzebowanie na eksport żywności z Europy do Chin.
Międzynarodowa Transkaspijska Trasa Transportowa (TMTM) – Middle Corridor prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę. Dociera do Sławkowa na Śląsku, gdzie zlokalizowany jest najdalej na Zachód położony terminal przeładunkowy na linii szerokotorowej. Obecnie może on realizować przeładunki na poziomie ok. 280 tys. TEU rocznie.
Szczegóły na stronie PKP LHS.