Projekt DACFIT, prowadzony przez konsorcjum pod przewodnictwem DB Cargo, w którym bierze udział m.in. Instytut Kolejnictwa oraz pięciu europejskich partnerów, ma ambicje zrewolucjonizowania kolejowego transportu towarowego w Europie, instalując cyfrowe sprzęgi automatyczne (DAC) w około 500 000 wagonów towarowych. Projekt został uruchomiony w październiku 2024 r. i otrzymał finansowanie z Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia Kolejowego (EU-Rail). W ramach przygotowań, we wtorek, 5 listopada 2024 r., przeprowadzono kluczowe testy DAC w Mannheim podczas wydarzenia „DAC Industry Days”.
W wydarzeniu zorganizowanym przez DB Cargo wzięło udział około 60 uczestników reprezentujących partnerów branżowych z sektora kolejowego transportu towarowego. Testy odbyły się w warsztacie DB Cargo w Mannheim, a ich celem było przetestowanie instalacji sprzęgu DAC oraz pakietu sprężyn w jednolitych, kontrolowanych warunkach, aby porównać skuteczność i efektywność instalacji na czterech różnych typach sprzęgów.
Proces montażu przeprowadzały cztery zespoły z firm Kaminski Waggonbau, Alstom, RailMaint oraz Waggonwerk Brühl, a każdy etap montażu był ściśle monitorowany. Dzięki ustrukturyzowanemu podejściu, specjaliści mogli porównać czas instalacji, analizować potrzebne narzędzia oraz wymogi dla przyszłego personelu. Wnioski z testów mają zostać przeanalizowane i wykorzystane do usprawnienia procedur montażowych oraz tworzenia dokładnych instrukcji instalacyjnych.
DACFIT: migracja do cyfrowego sprzęgu na szeroką skalę
Celem projektu DACFIT jest nie tylko dopracowanie technologii DAC, ale i zbudowanie podstaw do sprawnej, europejskiej migracji w kierunku cyfrowych sprzęgów. DB Cargo prowadzi ten wielowymiarowy projekt z udziałem siedmiu firm z Niemiec, Polski, Czech i Węgier, a za jego realizację odpowiada wielobranżowe konsorcjum. Wspólne Europejskie Przedsięwzięcie Kolejowe (EU-Rail) udzieliło wsparcia finansowego na działania DACFIT, które mają potrwać do października 2026 roku.
Zgodnie z planem, od 2028 roku cyfrowy sprzęg automatyczny będzie instalowany w setkach tysięcy wagonów, co pozwoli zwiększyć efektywność, bezpieczeństwo i niezawodność kolejowego transportu towarowego na całym kontynencie.