Druga, większa maszyna TBM dotarła pod Limanową. Będzie tu drążyć tunel w ramach budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, czyli nowy szlak z Karkowa do Zakopanego.
Ogromna maszyna powstała w Chinach. Pokonała najpierw drogą morską trasę z Szanghaju do Gdyni i Gdańska. Tam elementy urządzenia trafiły na platformy drogowe i po wielogodzinnej jeździe dotarły w okolice Limanowej. Elementy całej konstrukcji portowcy umieścili na 88 zestawach pojazdów.
Po skomplikowanym, wieloetapowym transporcie, duża maszyna TBM dotarła na plac budowy. Teraz zostanie złożona w całość i przygotowana do drążenia tunelu kolejowego. Start prac w połowie tego roku – informują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Złożenie maszyny potrwa kilka miesięcy, gdyż jest to operacja skomplikowana, wymagająca ogromnej precyzji. Uszkodzenie jakiegokolwiek elementu jest wykluczone, gdyż wtedy inwestycja złapie duże opóźnienie.
Specjaliści składają tarczę w specjalnym hangarze, aby mogła przystąpić do zadania drążenia najdłuższego tunelu w Polsce między Męciną a Mordarką w ramach modernizacji linii kolejowej nr 104 – to część projektu „Podłęże-Piekiełko”. Długość obiektu sięgnie około 3,8 km. Dzięki tarczy TBM drążenie będzie wręcz błyskawiczne, gdyż prace potrwają tylko 10 miesięcy.
Jest to jedna z największych maszyn TBM, jaka trafiła do Polski. Głowica tnąca tarczy ma średnicę 11 metrów, wazy 245 ton. Sam napęd główny waży 100 ton. Obok głównego tunelu kolejowego powstanie mniejszy, ewakuacyjny. Ten drugi także drąży tarcza TBM, ale o średnicy niespełna 5 metrów, a głowica tnąca wazy „tylko” 41 ton.