NaKolei.pl WiadomościTabor Tak wygląda pierwsza polska lokomotywa hybrydowa! [ZDJĘCIA]

Tak wygląda pierwsza polska lokomotywa hybrydowa! [ZDJĘCIA]

Adrian Izydorek
Fot. NaKolei.pl

Pesa Bydgoszcz wyprodukowała pierwszą elektryczno-spalinową lokomotywę hybrydową. Chociaż przez pewien czas lokomotywę można było zobaczyć na terenach zakładu Pesy, to producent wstrzymywał się z prezentacją. Oficjalnie zaprezentowano pojazd po raz pierwszy podczas VIII Kongresu Rozwoju Transportu.

W 2017 roku Pesa Bydgoszcz podpisała umowę z PKP Intercity i Instytutem Pojazdów Szynowych „Tabor” o współpracy badawczo-rozwojowej w ramach projektu budowy lokomotywy dwunapędowej, czyli pierwszej tego typu polskiej konstrukcji.

Współpraca Pesy z IPS „Tabor” i PKP Intercity zakładała budowę nowej, zgodnej z wymogami TSI lokomotywy elektryczno-spalinowej. W całej tej umowie PKP Intercity pełniło rolę konsultanta i miało być podmiotem prowadzącym eksploatację nadzorowaną, czyli testy przez pierwsze 12 miesięcy od jej wyprodukowania. IPS natomiast był podwykonawcą zadania.

Pierwsza prezentacja

Na początku br. roku, osoby spostrzegawcze mogły zauważyć przed siedzibą Pesy, lokomotywę z oznaczeniem „Dual Power”. Pojazd nie był niczym innym, jak lokomotywą hybrydową 111DE. Pojazd od początku roku przechodził już pierwsze jazdy testowe w okolicach Bydgoszczy. Następnym krokiem będą przeprowadzone dalsze testy przez PKP Intercity, zgodnie z treścią umowy z 2017 roku.

Lokomotywa jeździ na testach. Jesteśmy na etapie uruchomienia diesla. Jest już uruchomiona na elektrycznym napędzie – powiedział nam Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu Pesy Bydgoszcz.

111DE w trakcji elektrycznej rozpędza się do 160 km/h, w trakcji spalinowej natomiast do 120 km/h. Pojazd parametrami nie odstaje od swoich bliźniaczych jednostek z rodziny Gama: zarówno spalinowych, jak i elektrycznych

Jeżeli chodzi o lokomotywy, Pesa w tym momencie ma w swoim portfolio: pojazdy spalinowe, elektryczne, elektryczne z modułem dojazdowym (spalinowym), hybrydę 111DE. Teraz celem bydgoskiego producenta jest rozszerzenie oferty o wielosystemowe lokomotywy operujące na systemach zasilania 3 kV, 15 kV i 25 kV, która mogłaby rozpędzić się do 200 km/h.

Pesa zainteresowana dostawą hybryd

PKP Intercity w swojej strategii taborowej zaplanowało zakup hybrydowych lokomotyw. Na początku roku przewoźnik ogłosił przetarg na zakup 16 elektryczno-spalinowych lokomotyw – więcej o przetargu. Wkrótce możemy spodziewać się rozstrzygnięcia postępowania. Jak się okazuje, możemy spodziewać się oferty Pesy, ponieważ jak zapewnił nas Prezes Zdziarski: bydgoski producent z pewnością złoży ofertę na dostawę hybryd dla PKP Intercity.

Co warto zaznaczyć, 111DE-001 jest własnością Pesy. Po zakończeniu testów realizowanych przez PKP Intercity, przewoźnik będzie mógł odkupić pojazd, ale nie musi. Umowa z 2017 roku nie zobligowała do tego przewoźnika.

Wsparcie NCBiR

Projekt budowy lokomotywy dwunapędowej, nazwany „Platforma lokomotyw z zaawansowanymi spalinowo elektrycznymi (wielosystemowymi) układami napędowymi”,  zgłoszony został przez PESĘ do konkursu na dofinansowanie projektów innowacyjnych programu Innotabor ogłoszonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i uzyskał pozytywną ocenę oraz rekomendację dofinansowania. Było to podstawą do podpisania przez PKP Intercity umowy z producentem.

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. NaKolei.pl

Fot. Nadesłane przez czytelnika / NaKolei.pl

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności