Strona główna » Wiadomości » Tabor » Szykują się kolejne prace przy „Babci” Kolei Mazowieckich. Tym razem P4 wózków

Szykują się kolejne prace przy „Babci” Kolei Mazowieckich. Tym razem P4 wózków

Adrian Izydorek
Fot. Koleje Mazowieckie

Koleje Mazowieckie od początku roku realizują prace przy najstarszym czynnym elektrycznym zespole trakcyjnym serii EN57. Przewoźnik stopniowo zastępuje stare EN57 nowymi Flirtami, ale „Babcia” w przyszłości ma być retro-pamiątką.

EN57-038, potocznie nazywany przez miłośników kolei „Babcią”, która w tym roku obchodziła 58 urodziny. Jest to najstarsza czynna jednostka EN57 w Polsce. Swoje „urodziny” obchodziła 9 maja, ale wtedy nie dało się jej spotkać na torach bo była akurat na naprawię P4, podczas której skupiono się na wymianie m.in siedzeń dla pasażerów.

Koleje Mazowieckie poszły za ciosem i ku zadowoleniu miłośników kolei, przygotowały przetarg na wykonanie malatury, którego rozstrzygnięcie ma wkrótce nastąpić. Chodzi o przywrócenie dawnych żółto-granatowych barw pojazdu. Postępowanie przetargowe ma na dniach się zakończył, a gdy uda się podpisać umowę z wykonawcą – ten będzie miał 30 dni roboczych na wykonanie nowej malatury od dnia dostarczenia EZT.

Jak się okazuje to nie koniec prac, które przygotowały Koleje Mazowieckie przy EN57-038. Przewoźnik ogłosił przetarg na wykonanie naprawy P4 kompletu wózków typu 5B i 7B, z jednoczesną wymianą kół zębatych w zestawach kołowych napędnych i silnikach trakcyjnych, obręczowaniem zestawów kołowych napędnych oraz wykonaniem koniecznych prac dodatkowych.

Komplet wózków stanowi:

  • 6 ram wózków wraz z zawieszeniem, w tym 4 ramy wózków toczonych typu 5B oraz 2 ramy wózków napędnych typu 6B;
  • 12 zestawów kołowych wraz z maźnicami, w tym 8 zestawów kołowych tocznych typu 3B oraz 4 zestawy kołowe napędne typu 4B;
  • 4 silniki trakcyjne typu LK450 wraz z kołami zębatymi.

W przetargu określono jedno kryterium wyboru, a jest nim cena. Koleje Mazowieckie wymagają, aby wykonawca wykonał prace w ciągu 30 dni roboczych od dnia zawarcia umowy.

A więc podsumowując, na ten moment wiemy, że EN57-038 ma wrócić na tory z odświeżonym wnętrzem po P4, wraz z P4 zestawów kołowych, a na domiar tego w nowo-dawnych żółto-niebieskich barwach. Prawdopodobnie jeszcze w 2021 roku spotkamy „Babcię” w nowej odsłonie.

Przypomnijmy, że „Babcia” ma już za sobą dwie naprawy 5. poziomu, które zostały przeprowadzone kolejno w 1974 i 1991 r.  w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Dzisiaj jednostka jest „podrasowana”, bo ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 – system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon.

Wymiana foteli podczas P4 w maju 2021 r. Fot. Koleje Mazowieckie

Wymiana foteli podczas P4 w maju 2021 r. Fot. Koleje Mazowieckie

Wymiana foteli podczas P4 w maju 2021 r. Fot. Koleje Mazowieckie

Podobne artykuły