Koleje Mazowieckie od początku roku realizują prace przy najstarszym czynnym elektrycznym zespole trakcyjnym serii EN57. Przewoźnik stopniowo zastępuje stare EN57 nowymi Flirtami, ale „Babcia” w przyszłości ma być retro-pamiątką.
EN57-038, potocznie nazywany przez miłośników kolei „Babcią”, która w tym roku obchodziła 58 urodziny. Jest to najstarsza czynna jednostka EN57 w Polsce. Swoje „urodziny” obchodziła 9 maja, ale wtedy nie dało się jej spotkać na torach bo była akurat na naprawię P4, podczas której skupiono się na wymianie m.in siedzeń dla pasażerów.
Koleje Mazowieckie poszły za ciosem i ku zadowoleniu miłośników kolei, przygotowały przetarg na wykonanie malatury, którego rozstrzygnięcie ma wkrótce nastąpić. Chodzi o przywrócenie dawnych żółto-granatowych barw pojazdu. Postępowanie przetargowe ma na dniach się zakończył, a gdy uda się podpisać umowę z wykonawcą – ten będzie miał 30 dni roboczych na wykonanie nowej malatury od dnia dostarczenia EZT.
Jak się okazuje to nie koniec prac, które przygotowały Koleje Mazowieckie przy EN57-038. Przewoźnik ogłosił przetarg na wykonanie naprawy P4 kompletu wózków typu 5B i 7B, z jednoczesną wymianą kół zębatych w zestawach kołowych napędnych i silnikach trakcyjnych, obręczowaniem zestawów kołowych napędnych oraz wykonaniem koniecznych prac dodatkowych.
Komplet wózków stanowi:
- 6 ram wózków wraz z zawieszeniem, w tym 4 ramy wózków toczonych typu 5B oraz 2 ramy wózków napędnych typu 6B;
- 12 zestawów kołowych wraz z maźnicami, w tym 8 zestawów kołowych tocznych typu 3B oraz 4 zestawy kołowe napędne typu 4B;
- 4 silniki trakcyjne typu LK450 wraz z kołami zębatymi.
W przetargu określono jedno kryterium wyboru, a jest nim cena. Koleje Mazowieckie wymagają, aby wykonawca wykonał prace w ciągu 30 dni roboczych od dnia zawarcia umowy.
A więc podsumowując, na ten moment wiemy, że EN57-038 ma wrócić na tory z odświeżonym wnętrzem po P4, wraz z P4 zestawów kołowych, a na domiar tego w nowo-dawnych żółto-niebieskich barwach. Prawdopodobnie jeszcze w 2021 roku spotkamy „Babcię” w nowej odsłonie.
Przypomnijmy, że „Babcia” ma już za sobą dwie naprawy 5. poziomu, które zostały przeprowadzone kolejno w 1974 i 1991 r. w ZNTK Mińsk Mazowiecki. Dzisiaj jednostka jest „podrasowana”, bo ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 – system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją zastał zastąpiony systemem Oerlikon.