Strona główna » Wiadomości » Szczecin kupi więcej tramwajów

Szczecin kupi więcej tramwajów

Krzysztof Losz
Fot. Urząd Miasta Szczecin

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek poinformował, że Tramwaje Szczecińskie zamówią dodatkowo osiem tramwajów niskopodłogowych Modertrans Gamma.

 

Miasto skorzysta bowiem z prawa opcji, które jest wpisane do umowy zawartej z poznańskim Modertransem w grudniu ub. roku. Umowa dotyczy zakupu czterech pojazdów Gamma, a prawo opcji mówi o ośmiu tramwajach. Szczecin miał czas do końca marca, aby skorzystać z prawa opcji. Prezydent Krzystek nie czekał jednak do ostatniej chwili i dzisiaj ogłosił, że Szczecin kupi więcej tramwajów, łącznie będzie 12 sztuk niskopodłogowego taboru .

Co więcej, Szczecin będzie zamawiał nowy tabor nawet w sytuacji, jeśli Centrum Unijnych Projektów Transportowych odmówi przyznania dotacji. Tramwaje Szczecińskie złożyły wniosek o dofinansowanie zakupu ośmiu maszyn w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych. Jest to suma w wysokości prawie 82 mln zł.

Liczymy jednak na dotację

W styczniu CUPT ogłosiło wyniki konkursu. Tramwaje Szczecińskie nie zakwalifikowały się do grona beneficjentów, a zabrakło ledwie jednego punktu. Ale wyniki konkursu nie są jeszcze ostateczne, Szczecin i inne miasta złożyły odwołania i liczą na korzystne dla siebie rozstrzygnięcia. Zwłaszcza, że umowa z dostawcą pojazdów już jest podpisana.

Mamy powody zakładać, że CUPT jednak przyzna dotację Tramwajom Szczecińskim Jesteśmy pierwsi na liście rezerwowej. Niezależnie od punktacji i odwołania w konkursowej puli zostały wolne środki. Ich ilość jest wystarczająca, by przyznać je TS bez względu na wynik odwołania. Ponadto jest duże prawdopodobieństwo, że rząd zwiększy kwotę KPO na nowe tramwaje tak, by wesprzeć więcej miast – mówi Michał Przepiera, zastępca Prezydenta Szczecina.

Gammy, które trafią do Szczecina to pojazdy trójczłonowe, przegubowe. Mają 31,97 metrów długości i 2,4 metra szerokości. Mogą zabrać na pokład 240 pasażerów (194 miejsca stojące i 46 siedzących). Tramwaje będą wyposażone w różne udogodnienia dla pasażerów, w a także w urządzenia podnoszące bezpieczeństwo. W środku znajdzie się także standardowo monitoring.

Wszystkie Gammy mają wyjechać na ulice Szczecina najpóźniej do 31 maja 2026 roku. Zamówienie podstawowe (cztery tramwaje i dwa wozy techniczne) ma wartość 63,7 mln zł brutto. Zaś za dodatkowe osiem pojazdów trzeba dopłacić 96 mln zł netto, czyli 118 mln zł brutto. I to właśnie ten dodatkowy zakup został zgłoszony do konkursu CUPT.

Tramwaje Szczecińskiej posiadają obecnie 200 tramwajów liniowych, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych. I tylko sześć dwukierunkowych

Podobne artykuły