SIM Factor unowocześnił symulator dla Kolei Małopolskich, który oparł o elektryczny zespół trakcyjny Impuls produkcji Newagu.
Głęboka modernizacja dotyczyła dotychczasowego symulatora dla Kolei Małopolskich (ECOSAFE). Za realizację kompleksowych prac sprzętowo-programistycznych odpowiadał SIM Factor – lider polskiego rynku technologii symulacyjnych dla kolejnictwa.
Nowy system wykonawca oparł o pojazd Newag Impuls. Te pociągi już stanowią istotną część floty Kolei Małopolskich, a nowosądecka firma realizuje umowę ramową na dostawę do 25 Impulsów. Kilka dni temu województwo małopolskie zamówiło w ramach tej umowy kolejnych sześć EZT-ów.
Symulator umożliwia prowadzenie szkoleń na oprogramowaniu korzystającym z wzorców i standardów wykorzystywanych przez Urząd Transportu Kolejowego w ośrodku egzaminowania CEMM (Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów).
Realizacja objęła pełną rekonstrukcję pulpitu sterowniczego oraz integrację systemów HMI. Ponadto wykonawca zadbał o nową wizualizację 4K oraz rozbudowę oprogramowania o scenariusze awarii. Uwzględnił także zmienne warunki pogodowe i analizę efektywności jazdy (EcoDriving). Szczególny nacisk położono na rozwój funkcji edukacyjnych. W tym możliwość przeprowadzania pełnego zapoznania się ze szlakiem kolejowym – w oparciu o największą w Polsce bazę wirtualnych szlaków kolejowych.
Modernizacja symulatora znacząco poszerzyła nasze możliwości szkoleniowe. Jesteśmy teraz w stanie wiernie odwzorowywać warunki rzeczywiste i tworzyć złożone scenariusze szkoleniowe w oparciu o realną sieć kolejową – stwierdził Marcin Podolak – Prokurent i Doradca ds. Technologii i Innowacji w Kolejach Małopolskich.
W nowej wersji systemu wdrożono również:
- Zaktualizowaną bazę tras, obejmującą m.in. odcinki: Kraków Główny – Tarnów, Trzebinia, Sędziszów oraz dedykowaną halę PTE Kolei Małopolskich;
- Rozszerzone stanowisko instruktora, z funkcją CCTV, edytorem scenariuszy, monitoringiem parametrów jazdy i systemem rejestracji szkoleń;
- zintegrowany moduł ETCS poziomu 1 i 2, umożliwiający szkolenia zgodne z europejskimi wymaganiami interoperacyjności;
- automatyczny system raportowania i generowania analiz.
Nowy system oparty został o innowacyjną konstrukcję sprzętową SIM Factor. Jest ona znana m.in. z wdrożeń w Kolejach Mazowieckich, Śląskich, Dolnośląskich i Wielkopolskich. Dzięki integracji z bazą ponad 8000 km odwzorowanych szlaków, symulator oferuje dostęp do tras krajowych i transgranicznych (Polska-Czechy i Polska–Niemcy) oraz wsparcie wszystkich kluczowych systemów bezpieczeństwa – SHP, SIFA i ETCS.
Koleje Małopolskie dołączają tym samym do grona przewoźników regionalnych, którzy inwestują w najnowsze narzędzia do szkolenia i doskonalenia maszynistów. Otrzymują bowiem narzędzia zgodne z wymogami UTK, nastawione na bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.