Działania Infrastruktura Wiadomości

Światowi przewoźnicy chcą latać z CPK. Od dzisiaj wspólnie z IATA planują kształt nowego lotniska

Światowi przewoźnicy chcą latać z CPK. Od dzisiaj wspólnie z IATA planują kształt nowego lotniska fot. CPK

Inauguracyjne spotkanie Komitetu Konsultacyjnego, powołanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i spółkę Centralny Port Komunikacyjny, trwa dziś w Warszawie. Celem jest uzgodnienie koncepcji lotniska z potrzebami przewoźników.

W zorganizowanym przez Centralny Port Komunikacyjny spotkaniu Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee – ACC) uczestniczyli przedstawiciele Polskich Linii Lotniczych LOT, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS i Wizz Air oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling) i Lufthansa Group (zrzesza przewoźników: Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings).

W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele sojuszu Star Alliance, w skład którego wchodzą m.in.: Air China, Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines i South African Airways. W rozmowach wzięli udział także przedstawiciele IATA, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP) oraz firm kurierskich (np. DHL i FedEx).

Uczestnicy ACC zapoznali się ze wstępną koncepcją Portu Lotniczego Solidarność. Celem ACC jest weryfikacja założeń koncepcyjnych inwestycji, uzgodnienie ich z potrzebami przewoźników i wprowadzenie do koncepcji ewentualnych korekt. Chodzi o to, żeby planowane rozwiązania – techniczne, operacyjne i finansowe – były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami linii lotniczych.

Aby zaplanować lotnisko spełniające oczekiwania przyszłych podróżnych i użytkowników lotniska, musimy zacząć od konsultacji z przewoźnikami, firmami działającymi w porcie i świadczącymi dla niego usługi. Dlatego cieszy nas wysoka frekwencja i zainteresowanie przedstawicieli linii lotniczych – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Dzisiejsze spotkanie ACC to dopiero pierwsze z zaplanowanej serii. Mamy sygnały, że liczba zainteresowanych i uczestników kolejnych spotkań będzie jeszcze większa – zapowiada.

Spotkania z udziałem ekspertów w ramach ACC są doskonałą okazją, żeby rozmawiać o potrzebach przewoźników w zakresie szeroko pojętej infrastruktury lotniskowej, w tym o wymaganiach dotyczących terminali pasażerskich, płyt postojowych i infrastruktury cargo. W ten sposób konsekwentnie budujemy bazę wiedzy, która posłuży nam do przygotowania planu generalnego, czyli masterplanu Portu Lotniczego Solidarność – mówi Dariusz Sawicki, członek zarządu CPK ds. części lotniskowej inwestycji.

Według naszych prognoz, europejski popyt na podróże lotnicze wzrośnie do 2037 r. o ok. 50 proc., w związku z czym niezbędna jest budowa infrastruktury, która będzie w stanie na to zapotrzebowanie odpowiedzieć. Dzisiejsze ACC w Warszawie to sygnał, że jesteśmy świadomi brakującej przepustowości lotniczej w Europie, a poprzez projekt CPK chcemy zaoferować pasażerom rozwiązanie, na które czekają– mówi Anca Apahidean z IATA, Area Manager dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Uczestnicy ACC będą ze sobą w stałym, codziennym kontakcie m.in. poprzez telekonferencje i korespondencję elektroniczną. Założenie jest takie, ze spotkania plenarne – tak jak dzisiejsze – będą miały miejsce zwykle od dwóch do czterech razy w roku. Każdorazowo gospodarzem będzie CPK, inwestor planowanego lotniska.

Przy IATA działają Komitety Konsultacyjne przeznaczone dla największych projektów inwestycyjnych, w tym dla portów lotniczych Bangkok, Hong Kong International, Londyn Heathrow, Kuala Lumpur International, Manchester, Paryż Charles de Gaulle, Pekin Daxing i Sztokholm Arlanda.

Spotkania ACC to kolejny krok w ramach konsultacji z partnerami branżowymi CPK. W połowie kwietnia spółka CPK rozpoczęła proces uzgodnień strategicznych. W inauguracyjnym spotkaniu wzięło udział ponad 60 przedstawicieli firm takich jak m.in. Polskie Linie Lotnicze LOT, LOT AMS, LS Airport Services, PAŻP, Poczta Polska, Orlen, LOTOS, PERN, PHH, FedEx, DHL, UPS i TNT Express.

Inwestor CPK zapoznał partnerów z zakładanymi etapami inwestycji, przedstawił roboczy blokowy schemat realizacji projektu i założenia spółki CPK dotyczące formuły i zakresu współpracy. W efekcie konsultacji spółka otrzymała prawie pół tysiąca uwag i propozycji dotyczących infrastruktury planowanego lotniska, dotyczących m.in. obsługi samolotów, pasażerskiej, bagażowej, cargo, zaplecza technicznego itd.

W tym roku CPK planuje wskazać doradcę strategicznego, czyli międzynarodowy podmiot z doświadczeniem inwestycyjnym w zakresie projektowania, budowy i zarządzania portami przesiadkowymi. W tym roku CPK zleci też master plan Portu Lotniczego Solidarność. Będzie on zawierał m.in.: prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury i wstępny plan jej ulokowania, etapowanie budowy i szczegółowy model biznesowy nowego portu lotniczego.