NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Strategiczne inwestycje transportowe w rozwój i bezpieczeństwo Europy Środkowo-Wschodniej

Strategiczne inwestycje transportowe w rozwój i bezpieczeństwo Europy Środkowo-Wschodniej

Adrian Izydorek
Wiz. CPK

W minionych dniach Bank Światowy opublikował prognozy wskazujące na obniżenie tempa rozwoju gospodarczego w 2023 roku.

O ile gospodarkę światową mogą czekać trudne czasy, Polska znajduje się na liście krajów, dla których wciąż prognozowany jest wzrost gospodarczy, a jego niższy, niż prognozowany jeszcze w ubiegłym roku poziom, związany jest głównie ze znacząco niższym wzrostem w strefie euro. Jednak pomimo czasowego spowolnienia, spowodowanego początkowo pandemią koronawirusa, a obecnie wojną w Ukrainie, Europa Środkowo-Wschodnia pozostaje regionem, zapewniającym znaczące możliwości inwestycyjne.

Ostatni raport globalnej firmy doradczej Bain & Company wskazuje, że inwestycje kapitałowe w firmy prywatne nieznajdujące się w obrocie publicznym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej przejdą okres imponującego wzrostu, pomimo trwających zawirowań geopolitycznych. Również i najnowsze badania The Vienna Institute for International Economic Studies wskazują, że po kryzysie związanym z pandemią wirusa Covid-19 i wojną w Ukrainie, kraje wschodzące Europy mogą odegrać wiodącą rolę w reorganizacji globalnych łańcuchów dostaw. Oprócz konkurencyjnych kosztów produkcji, region oferuje m.in. ogromny rynek inwestycyjny, strategiczne położenie geograficzne, silną i konkurencyjną bazę produkcyjną, wspólną kulturę i wartości oraz stabilne rządy.

Jednym z głównych wyzwań hamujących wzrost w naszym regionie jest opóźnienie w rozwoju infrastruktury transportowej, wynikające z dziesięcioleci niewystarczających inwestycji. W Polsce, po okresie socjalizmu, pomimo tego, że kolej stanowiła nieodłączny element krajowego systemu transportowego, za sprawą braku inwestycji ulegała stopniowej degradacji i dopiero po wejściu naszego kraju do Unii Europejskiej zaczęła być powoli odbudowywana.

Jednocześnie Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) podkreśla, jak duże znaczenie dla rozwoju regionu ma wypełnienie luk w systemie transportowym Europy Środkowo-Wschodniej, przynosząc znaczące korzyści gospodarcze i jednocześnie zwiększając bezpieczeństwo kontynentu. Kluczowymi do zrealizowania projektami infrastrukturalnymi w centralnym i wschodnim regionie Europy pozostają Centralny Port Komunikacyjny, Rail Baltica oraz projekty rozwoju Kolei Dużych Prędkości, planowane i realizowane przez czeskiego zarządcę infrastruktury kolejowej Správa železnic. Pierwszy z nich połączy sieci kolejowe dwóch pozostałych i w rezultacie stworzy solidną sieć szybkiej kolei w regionie z połączeniami transkontynentalnymi zapewnionymi przez nowe lotnisko CPK w centrum Polski.

Z innej strony, rosyjska ofensywa w Ukrainie wciąż przetasowuje karty w Europie Środkowej i skłania Polskę do wzmocnienia swojej pozycji strategicznej. Rozwój siły militarnej Polski jest jednym z wielu obszarów, na których się koncentruje. Dzięki zrealizowaniu projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego, nasz kraj ma szansę stać się strategicznym węzłem komunikacyjnym dla całej strefy Europy Środkowo-Wschodniej.

Centralny Port Komunikacyjny jest uważany za jeden z najambitniejszych projektów infrastrukturalnych w historii Polski i stanowi kluczowy element szerszego planu rozwoju Europy Środkowo-Wschodniej. Zaprojektowany z myślą o efektywnej integracji transportu lotniczego, kolejowego i drogowego, multimodalny węzeł transportowy CPK, wspierany przez zmodernizowaną i rozbudowaną sieć kolejową i drogową, sprawi, że Polska znajdzie się wśród najlepiej skomunikowanych miejsc w Europie.

Już w przyszłym tygodniu w Warszawie odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kolejowej w Europie Środkowo-Wschodniej – kongres Railway Direction Days 2023, organizowany przez Centralny Port Komunikacyjny. Podczas 2-dniowego kongresu blisko 40 ekspertów branży transportowej z kilkunastu krajów będzie dyskutować o tym, jak przekształcić infrastrukturę transportową w regionie Trójmorza w nowoczesny, zrównoważony, efektywny i w pełni zintegrowany system transportu publicznego, uwzględniający rozwój sieci KDP w Polsce i krajach Trójmorza. Wśród podejmowanych podczas kongresu zagadnień znajdą się takie tematy jak „Rozwój sieci KDP jako impuls do rozwoju gospodarczego krajów Inicjatywy Trójmorza”, „Znaczenie projektów kolejowych w regionie 3Seas dla wzmocnienia bezpieczeństwa i odporności UE i jej sąsiadów”, „Zakres i proces inwestycyjny HSR” czy „Perspektywa pasażerska KDP” oraz „Przełomowe innowacje w kolejnictwie”.

W trakcie kongresu zaprezentowany zostanie raport „KDP w Regionie Trójmorza”, opracowany przez firmę konsultingową Steer Group, przedstawiający przegląd projektów infrastrukturalnych Kolei Dużych Prędkości w regionie Trójmorza w perspektywie 2030 roku. Publikacja obejmuje m.in. perspektywę sieciową oraz ekonomiczne i środowiskowe aspekty rozwoju KDP w tym regionie. Uwzględnione zostaną również korzyści związane z bezpieczeństwem i odpornością, wynikające z utworzenia gęstej i interoperacyjnej sieci KDP w regionie.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności