Stadler wspólnie ze słowackim przewoźnikiem kolejowym zaprezentował jednostkę KISS, która została wyprodukowana w siedleckim zakładzie Stadler Polska.
Prezentacja odbyła się na targach Rail Business Days w Ostrawie. Słowackie ŽSSK zamówiło u Stadlera cztery piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne KISS. Zgodnie z treścią umowy, wszystkie EZT-y powinny zostać dostarczone do końca 2023 roku.
Cieszymy się, że możemy dziś zaprezentować w Ostrawie nasze niezawodne, bezpieczne i komfortowe piętrowe jednostki KISS dla Słowacji. Z nowoczesnych pojazdów skorzystają zarówno operatorzy kolejowi, jak i pasażerowie. Jesteśmy szczególnie dumni, że dzięki temu zamówieniu możemy kontynuować naszą dotychczasową współpracę z ŽSSK – powiedział Martin Halmo, dyrektor sprzedaży Stadlera na Czechy i Słowację, podczas prezentacji pociągu.
W tym momencie w parku taborowym ŽSSK znajduje się 21 jednopokładowych zespołów trakcyjnych Stadler GTW, z czego 15 pojazdów z napędem elektrycznym jest eksploatowanych w Tatrach Wysokich od 2001 roku, a pozostałe 6 pojazdów to normalnotorowe jednostki dwunapędowe (spalinowo-elektryczne), które można spotkać na trasie Bratysława – Dunajská Streda.
Zaprezentowany pociąg to sześcioczłonowy zespół trakcyjny. W dwupokładowym pojeździe znajduje się ponad 600 miejsc siedzących. Pojazdy mają wydzieloną pierwszą oraz drugą klasę. Pierwsza klasa występuje na wyższym pokładzie EZT-a. Na uwagę zasługują siedzenia w pierwszej klasie, które są bardzo wygodne. Warto też zwrócić uwagę na rozstaw foteli, gdzie jako pasażer siedzimy przy panoramicznym oknie, nie kupimy więc biletu z „widokiem na ścianę”.
Prędkość eksploatacyjna Kissów to 160 km/h. Pociąg jest wyposażony m.in. w klimatyzację, Wi-Fi, a także i w system automatycznego zliczania pasażerów. Rowerzystów powinien zainteresować fakt, że w pociągu jest sporo miejsca na transport jednośladu. W pociągu znajdują się łącznie 4 toalety, z czego jedna jest dostosowana do użytkowania przez osoby z niepełnosprawnością.