Stadler pozyskał wyjątkowy kontrakt na produkcję i dostawę wąskotorowych pociągów wodorowych. Trafią one w na Sardynię i region Kalabrii.
Włoscy operatorzy kolejowi Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) i Ferrovie della Calabria (FdC) podpisali ze Stadlerem dwie umowy ramowe na dostawę 15 wodorowych pociągów dla ARST na Sardynii oraz 15 podobnych jednostek dla FdC w Kalabrii.
To wyjątkowe zamówienie. Stadler jako pierwszy producent taboru na świecie wyprodukuje wąskotorowe pojazdy z napędem wodorowym. To także dla Stadlera ważne zamówienie, ponieważ to pierwszy kontrakt tego producenta na wodorowy tabor w Europie. Dotychczas Stadler miał zakontraktowaną produkcję wodorowych Flirtów dla klienta ze Stanów Zjednoczonych.
Na dobry początek współpracy, wczoraj oba podmioty podpisały umowy wykonawcze, w ramach których Stadler wyprodukuje po 6 jednostek zarówno dla ARST oraz FdC. Wyprodukowane przez Stadler pojazdy będą skierowane do obsługi regionalnych i podmiejskich linii wąskotorowych o rozstawie 950 mm.
Stadler cieszy się długim i innowacyjnym partnerstwem z ARST i FdC. Jesteśmy dumni, że możemy wspólnie pracować nad dekarbonizacją transportu kolejowego we Włoszech. Nowe pociągi wąskotorowe z napędem wodorowym będą pionierami zrównoważonego transportu kolejowego na liniach wąskotorowych na całym świecie. Chcielibyśmy podziękować ARST i FdC za zaufanie, jakim nas obdarzyli i z niecierpliwością czekamy na dalszy rozwój naszej współpracy w przyszłości – powiedział Ansgar Brockmeyer, Wiceprezes Stadlera.
Stadler wyprodukuje dwuczłonowe zespoły trakcyjne, których pudła będą wykonane z aluminium. Jednostki będą długie na 50 metrów, w każdym pojeździe znajdzie się 89 miejsc siedzących. Pojazdy będą przystosowane także dla osób z niepełnosprawnością. Co więcej, w wąskotorowym pojeździe przewidziano miejsce także na rowery. Każdy zespół trakcyjny będzie wyposażony w toaletę, która także będzie dostosowana dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową.
Oba projekty są finansowane z funduszy UE w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Pojazdy zostaną opracowane i zbudowane w fabryce Stadlera w Bussnang w Szwajcarii.