Strona główna » Wiadomości » Spółka Tramwaje Warszawskie chce zakupić do 160 nowych tramwajów. Ogłoszono przetarg

Spółka Tramwaje Warszawskie chce zakupić do 160 nowych tramwajów. Ogłoszono przetarg

Redakcja
Fot. Tramwaje Warszawskie/Facebook (ilustracyjne)

Spółka Tramwaje Warszawskie ogłosiła przetarg w celu zawarcia umowy ramowej na zakup do 160 nowych tramwajów. Bazuje na sprawdzonych konstrukcjach i rozwiązaniach technicznych, a jednocześnie wprowadza zmiany – jak np. większa liczba miejsc siedzących – które poprawią komfort podróżowania. Nowe tramwaje pozwolą na zwiększenie udziału niskopodłogowych pojazdów w ruchu, a zarazem obsłużenie kolejnych budowanych tras. Postępowanie ma na celu zawarcie umów ramowych z potencjalnymi wykonawcami, którzy będą spełniać określone wymagania, a następnie umowy wykonawczej z jednym z nich na dostawę tramwajów.

Przetarg obejmuje zamówienie na maksymalnie 64 tramwaje jednokierunkowe i 96 tramwajów dwukierunkowych, z czego w zamówieniu podstawowym (gwarantowanym) – 20 tramwajów w wersji jednokierunkowej. Kolejne transze będą realizowane w ramach opcji i będą mogły być zamawiane w miarę dostępnych środków finansowych oraz potrzeb miasta.

Spółka Tramwaje Warszawskie chce by zamawiane tramwaje nie były projektowane od zera, tylko bazowały na sprawdzonych na rynku rozwiązaniach. Dlatego też, przed ogłoszeniem postępowania, przeprowadzono wstępne konsultacje rynkowe, w których wzięli udział wiodący producenci tramwajów. Przy opracowaniu specyfikacji zamówienia skorzystano z własnych doświadczeń i rozwiązań, które sprawdziły się w trakcie eksploatacji Hyundaiów. Kluczowe kwestie dotyczące tramwajów, a w szczególności wyposażenia wnętrza przedziału pasażerskiego, konsultowano z Zarządem Transportu Miejskiego. Pod uwagę wzięto również opinie pasażerów. Dzięki temu udało się wypracować wymagania, które powinny zwiększyć komfort podróżowania w nowych tramwajach.

Tramwaje optymalne dla warszawskiej sieci

Spółka wymaga tramwajów o maksymalnej długości 33 m, która jest optymalna dla warszawskiej infrastruktury (m.in. przystanków, hal postojowych i naprawczych w zajezdniach, myjni i kabin lakierniczych) oraz specyfiki organizacji transportu – intensywności ruchu tramwajów w godzinach szczytu. Tramwaje mają być wieloczłonowe, jednak nie określono konkretnie liczby członów. To producent ma wskazać optymalne rozwiązania. Spółka oczekuje jak największego udziału niskiej podłogi – tramwaje mają być całkowicie niskopodłogowe, przy czym dopuszcza się podwyższenie poziomu podłogi nad wózkami skrajnymi do 590 mm (z możliwością zastosowania stopnia) oraz łagodne zwiększenie poziomu podłogi nad wózkami środkowymi do 520 mm.

Tramwaje jednokierunkowe mają pomieścić co najmniej 230 pasażerów (przyjmując 0,2 m2 powierzchni na pasażera stojącego), przy czym przy obciążeniu maksymalnym – 288 osób (przyjmując 0,15 m2 powierzchni na pasażera stojącego). W tramwaju dwukierunkowym pojemność nominalna to 235 pasażerów, a przy obciążeniu maksymalnym – 295 osób.

Wzięto pod uwagę głosy podróżnych i w porozumieniu z Zarządem Transportu Miejskiego zwiększono wymagania w zakresie liczby miejsc siedzących dla pasażerów. Od przyszłych dostawców oczekuje się przynajmniej 42 miejsc siedzących w tramwaju dwukierunkowym i 56 miejsc w tramwaju jednokierunkowym. Dla porównania – w Hyundaiach są odpowiednio 31 i 42 miejsca siedzące w tramwaju dwu- i jednokierunkowym. W nowych tramwajach, zgodnie z wytycznymi ZTM-u, spółka wymaga także bardziej higienicznego pokrycia tapicerskiego z ekoskóry.

Nowością będą ładowarki USB dostępne dla pasażerów. Wprowadzono także nowe wymagania dotyczące ogrzewania i klimatyzacji. Zastosowany ma być jak najbardziej ekologiczny czynnik chłodniczy, a przyjęte rozwiązania mają przełożyć się na poprawę odczuwania komfortu cieplnego przez pasażerów.

Dla tramwaju jednokierunkowego wymaga się co najmniej pięciu par drzwi dwustrumieniowych o szerokości minimum 1300 mm. W tramwaju dwukierunkowym – co najmniej po pięć par drzwi na każdą stronę tramwaju. Specyfikacja nie zabrania jednocześnie zastosowania dodatkowych drzwi jednostrumieniowych o szerokości minimum 650 mm.

Skrętne wózki dla zmniejszenia hałasu

Na bazie doświadczeń z eksploatacji Hyundaiów Tramwaje Warszawskie podtrzymują wymóg zastosowania przynajmniej skrajnych wózków skrętnych. Rozwiązanie to pozwoliło na realne ograniczenie hałasu generowanego przez tramwaje na styku koło – szyna, zwłaszcza na łukach. W związku z tym spółka dopuszcza kabiny motorniczego na podwyższeniu. Wózki skrajne mogą znajdować się bezpośrednio pod kabiną (jak w Hyundaiach) bądź bezpośrednio za nią (jak w niektórych innych tramwajach eksploatowanych w Polsce).

Tramwaje Warszawskie podtrzymują też przyjętą strategię dotyczącą energooszczędności, włączając w to magazynowanie energii (zasobniki). Wymaga się, by tramwaj mógł zjechać awaryjnie ze skrzyżowania bez zasilania z sieci trakcyjnej bądź spod izolatora sekcyjnego, z uwzględnieniem wzniesień i łuków.

Wprowadzone zostaną także rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo. Spółka wymaga zastosowania systemu antykolizyjnego, który ostrzega motorniczego przed kolizją i chroni przed najechaniem na przeszkodę podczas ruszania. W tramwajach pojawi się również system wsparcia motorniczego, którego zadaniem jest reagowanie w sytuacjach jego rozproszenia bądź zmęczenia. Do tego czoło tramwaju powinno być zbudowane zgodnie z najnowszymi normami w celu minimalizacji skutków wypadków z udziałem pieszych.

Cztery lata na zakup pierwszych tramwajów

Zakup będzie dwuetapowy. W pierwszym kroku (w przetargu w celu zawarcia umowy ramowej) dokonana zostanie ocena ofert oraz kwalifikacja potencjalnych wykonawców w oparciu o szereg kryteriów. Oprócz ceny pod uwagę zostanie wzięte zużycie energii, rozwiązania techniczne (nacisk osi tramwaju na tor, długość podłogi, odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju, nachylenie podłogi, odległość pomiędzy pierwszymi drzwiami dwustrumieniowymi a czołem tramwaju, rozwiązania drzwi pasażerskich), ograniczenie emisji hałasu, plan utrzymania tramwajów, okres gwarancji. W kolejnym etapie (zamówieniu wykonawczym) potencjalni dostawcy będą konkurować wyłącznie ceną.

Umowa ramowa zostanie zawarta na okres 48 miesięcy, w którym spółka będzie mogła podpisać umowę wykonawczą, tj. zlecić produkcję i dostawy tramwajów. Realizacja dostaw poszczególnych partii tramwajów będzie warunkowana pozyskaniem odpowiedniego finansowania (np. unijnego).

Producent będzie miał 28 miesięcy na dostawę tramwajów z zamówienia podstawowego, licząc od dnia zawarcia umowy wykonawczej. Pierwsze dwa tramwaje powinny pojawić się przed upływem 24 miesięcy. Na uruchomienie opcji będzie odpowiednio 76 miesięcy dla tramwajów jednokierunkowych i 66 miesięcy dla tramwajów dwukierunkowych. Minimalna partia, jaką spółka Tramwaje Warszawskie może kupić w ramach opcji, to pięć tramwajów. Wykonawca będzie miał 31 miesięcy na dostawę tramwajów jednokierunkowych w ramach opcji, licząc od wywołania opcji. W przypadku tramwajów dwukierunkowych okres ten wynosi 41 miesięcy.

 

 

 

Podobne artykuły