Marcowa korekta kolejowego rozkładu jazdy przyniesie szereg korzyści pasażerom Kolei Śląskich. Ale też i pewne niedogodności, które wynikają z prowadzonych dużych inwestycji kolejowych na Śląsku i w Zagłębiu Dąbrowskim.
Rozkład jazdy zmieni się 9 marca, a korekty kursowania pociągów na liniach Kolei Śląskich wynikają z coraz szerszego zakresu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK w obrębie Katowickiego Węzła Kolejowego (KWK) i w jego sąsiedztwie.
W Katowicach mniej peronów
Roboty kolejowe powodują, że na stacji Katowice tylko z peronów nr 3 i 4 mogą swobodnie korzystać przewoźnicy i pasażerowie. Natomiast na peronie nr 2 obsługa podróżnych będzie możliwa wyłącznie od strony Katowic Zawodzia. Peron nr 1 do dnia 19 maja włącznie będzie zamknięty, a od 20 maja również i tu czynna będzie tylko jedna jego krawędź.
Ograniczenie liczby krawędzi peronowych w stacji Katowice oznacza znacznie mniej miejsca, gdzie można przyjmować pociągi. Część z dotychczasowych kursów musi być więc skrócona lub odwołana – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Skrócone połączenia
PKP PLK modernizują odcinek linii kolejowej Katowice Brynów – Katowice Ligota. Bieg niektórych pociągów na linii S4 Katowice – Tychy Lodowisko zakończy się na stacji Tychy lub Katowice Ligota. W Tychach pasażerowie będą mogli przesiąść się na pociągi linii S5 i S6 oraz PKP Intercity, lub autobusy miejskie. Zaś w Katowicach Ligocie również na pociągi linii S7 i S71. Dodatkowo, niektóre pociągi przyspieszone linii S5 i S6 obsłużą przystanek Katowice Podlesie.
Jak już informowaliśmy, 9 marca PKP PLK zamknie przystanek Katowice Brynów. Będzie on otwarty wyjątkowo w dniu 30 marca z okazji otwarcia nowego stadionu miejskiego w Katowicach. Zamiast Katowic Brynowa powstaną dwa nowe przystanki.
Ograniczona przepustowość stacji Katowice to również powód, dla którego większość pociągów na linii S8 dojedzie tylko do Chorzowa Batorego. Podobna sytuacja jest już od grudnia, ale teraz dojdzie jednocześnie do ograniczenia połączeń na linii S1, co wyeliminuje część przesiadek, z których korzystali mieszkańcy. Dlatego pasażerowie pociągów linii S8 będą mogli skorzystać z przesiadki na tramwaj linii T20. Nie trzeba za to dodatkowo płacić, gdyż bilety Kolei Śląskich obowiązują we wszystkich pojazdach ZTM na trasach na terenie Katowic. Oraz łączących stolicę województwa z Sosnowcem, Mysłowicami, Tychami i Gliwicami. Na tych samych trasach obowiązuje wzajemne honorowanie biletów pomiędzy przewoźnikami kolejowymi: Kolejami Śląskimi, PKP IC i Polregio.
W grudniu PKP PLK wyłączyła z obsługi przystanek Bytom Północ. Zgodnie z zapowiedziami, 9 marca w jego miejsce, Koleje Śląskie rozpoczną na trasie S8 obsługę przystanku Bytom Stroszek. Ponadto, KŚ informują, że 9 marca na linii S8 zostanie uruchomiony przystanek Bytom Stroszek, który zastąpi zamknięty przystanek Bytom Północ.
Na liniach S5 i S6 największych utrudnień doświadczymy na odcinku Kobiór – Czechowice-Dziedzice. Ruch będzie prowadzony tylko po jednym torze i dlatego część pociągów zakończy bieg w Czechowicach-Dziedzicach.
Za skrócone pociągi zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa lub zapewniona będzie przesiadka na inne pociągi Kolei Śląskich i Intercity. W związku z różną intensywnością prac prowadzonych przez PKP PLK, w rozkładzie jazdy będą także czasowe utrudnienia, dlatego warto zachować czujność – informuje Bartłomiej Wnuk.
Zastępcza komunikacja autobusowa wróci również na końcowy odcinek linii S5, gdy ruszą prace torowe między Rajczą a Zwardoniem.
Dojedziemy na lotnisko
Zamykanie fragmentów niektórych linii kolejowych ma i ten skutek, że mieszkańcy Gliwic i Bytomia uzyskają bezpośrednie połączenie z lotniskiem Katowice w Pyrzowicach. Koleje Śląskie informują, że pociągi nr 40608 i 40107 (linia S1) dotychczas jeździły przez Sosnowiec Główny, Katowice i Chorzów Batory. Jednak z powodu modernizacji KWK pojadą z Częstochowy do Gliwic przez Pyrzowice Lotnisko, Tarnowskie Góry i Bytom. Będzie to jedna para połączeń. Skład z Gliwic do Częstochowy wyjedzie o godz. 6:38, zaś podróż powrotna z Częstochowy rozpocznie się o godz. 15:16.
To tylko jedna para pociągów, ale mając do wyboru całkowite odwołanie pociągu i swego rodzaju pilotaż nowego połączenia, wybraliśmy drugą koncepcję i chcielibyśmy rozwijać ją w przyszłości – wyjaśnia Bartłomiej Wnuk.
Więcej pociągów w góry
KŚ zapowiadają, że dodatkowe połączenia zyskają pasażerowie podróżujący z Katowic i Rybnika do Wisły. Od 26 kwietnia z Katowic do Wisły pojedzie w dni wolne od pracy przyspieszony pociąg „Równica”, a z Rybnika pociąg „Stożek”. Natomiast w dniach od 1 do 4 maja pasażerowie będą mogli skorzystać z pociągu Ornak relacji Częstochowa – Katowice – Zakopane. Regularne połączenia ze stolicą Tatr w dni wolne wrócą z kolei w letnim rozkładzie jazdy – w okresie od 19 czerwca do 28 września.
Koleje Śląskie apelują do pasażerów, aby zapoznali się z nowym rozkładem jazdy na stronie przewoźnika. Na dworcach kolejowych i peronach widza zaś plakatowe rozkłady jazdy.