Strona główna » Wiadomości » SKM-ki będą wozić pasażerów po Warszawie i okolicach przez kolejne 15 lat

SKM-ki będą wozić pasażerów po Warszawie i okolicach przez kolejne 15 lat

Redakcja
Fot. Rafał Motyl

Szybka Kolej Miejska będzie woziła pasażerów na terenie stolicy i metropolii przez następne 15 lat – tak wynika z podpisanej dziś umowy między miastem a SKM na świadczenie usług przewozowych w latach 2025-2039. Dla wielu mieszkańców takich miast i gmin jak Pruszków, Piaseczno, Otwock czy Legionowo podmiejska kolej to podstawowy środek transportu do pracy czy szkoły.

Bardzo się cieszę, że dziś spotykamy się na peronie stacji kolejowej w Pruszkowie, skąd odjeżdżają pociągi m.in. do Warszawy. Niezwykle zależy nam na rozwijaniu sieci połączeń transportowych stolicy i okolicznych miejscowości, dlatego podpisujemy właśnie umowę z Szybką Koleją Miejską na kolejnych 15 lat – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Pruszkowie Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – To działanie przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców metropolii warszawskiej, bo dzięki tej umowie mieszkańcy Pruszkowa i okolicznych miejscowości mogą korzystać – razem z warszawiakami – z całego systemu transportowego stolicy, zarówno z SKM, jak też innych środków komunikacji. Właśnie takie rozwiązania będziemy rozwijać. Zagadnienia transportowe traktujemy jako jedne z najważniejszych jeżeli chodzi o rozwój Polski i wyrównywanie szans społecznych i komunikacyjnych mieszkańców naszego kraju – dodał prezydent Warszawy.

To wielka chwila dla Pruszkowa. Dzięki tej umowie mamy pewność, że SKM przez kolejnych 15 lat będzie dojeżdżała do naszego miasta. Przy wsparciu samorządów mieszkańcy podwarszawskich miejscowości mogą szybko i sprawnie docierać do Warszawy i – co najważniejsze – korzystać ze wspólnego biletu. Dziękuję bardzo prezydentowi Rafałowi Trzaskowskiemu za tę współpracę, która nie tylko jest wzorowa, ale też… punktualna. I o to chodzi, bo właśnie tego oczekują mieszkańcy – powiedział Piotr Bąk, prezydent Pruszkowa.

Samorządy, takie jak pruszkowski, pokrywają ok. 40 proc. kosztów SKM na swoim terenie.

Kolej dla wszystkich

W przyszłym roku minie 20 lat od pierwszego kursu warszawskiej SKM. Zaczęło się od jednej linii na trasie z Dworca Zachodniego do Falenicy, a dzisiaj kremowo-czerwone pociągi to widok powszedni w Warszawskim Transporcie Publicznym (WTP) – łączą całą aglomerację i zapewniają sprawny dojazd do pracy, szkoły czy na uczelnię.

SKM jest jedynym w Polsce przewoźnikiem kolejowym realizującym przewozy w ramach komunikacji miejskiej. Zapewnia sprawny i szybki transport na terenie Warszawy, ale i najbliższego otoczenia, przyczyniając się do walki z wykluczeniem komunikacyjnym (gminy: Pruszków, Piastów, Otwock, Józefów, Legionowo, Wieliszew, Zegrze, Nieporęt, Radzymin, Sulejówek, Piaseczno, Lesznowola). A w dzielnicach takich, jak: Ursus, Włochy, Rembertów, Wesoła, Wawer, a także część Białołęki to właśnie SKM (wraz z Kolejami Mazowieckim) stanowi kręgosłup komunikacyjny, zapewniając szybki dojazd do centrum Warszawy. Długość obsługiwanych przez SKM tras przekracza 200 kilometrów, a składy zatrzymują się aż na 60 przystankach. Tylko w ostatnich latach uruchomione zostały nowe połączenia do Radzymina i Nieporętu (2020 rok) oraz do Zegrza (2023) i Piaseczna (2023), z których korzystają także mieszkańcy Lesznowoli i Ursynowa.

Pociągi SKM doskonale uzupełniają warszawski transport publiczny – autobusy, tramwaje czy stołeczne metro. Dzięki nim warszawianki, warszawiacy i mieszkańcy okolicznych miejscowości na co dzień sprawnie przemieszczają się po całej metropolii. Co ważne, mogą oni korzystać ze wspólnego biletu, który obejmuje także przejazdy pociągami Kolei Mazowieckich, tworzących wspólnie z WTP bardzo dobrą ofertę przejazdów – powiedziała Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego m.st. Warszawy. – W roku 2023 r. z pociągów SKM skorzystało ponad 15 mln pasażerów, a w tym roku taką liczbę osób przewieźliśmy już w październiku, co świadczy o rosnącym zainteresowaniu tym środkiem transportu. A nowa umowa z SKM pozwoli na dalszy rozwój kolei w Warszawskim Transporcie Publicznym – dodała Katarzyna Strzegowska.

Stale odświeżany jest tabor podmiejskiej kolei – SKM ma dziś 47 pociągów, z czego 21 składów to najnowsze Impulsy z 2022 r.

Umowa na lata

Zgodnie z zapisami nowej umowy SKM nie zamierza zwalniać tempa i w najbliższych 15 latach ma zaplanowanych do wykonania 25,6 mln wozokilometrów. W umowie zapisano jednak nie tylko liczbę kilometrów, które pociągi muszą przejechać, ale też gwarancje wysokiego poziomu usług. Linie SKM będą w dalszym ciągu obsługiwać jednoprzestrzenne elektryczne zespoły trakcyjne (EZT), bo takie składy są pojemniejsze i przez to wygodniejsze dla pasażerów. Wymagane wyposażenie to m.in. System Monitoringu Wizyjnego, klimatyzacja oraz kasowniki i biletomaty w pociągu. Dla wygody pasażerów składy muszą mieć także wyświetlacze Systemu Informacji Liniowej prezentujące m.in. stacje znajdujące się na trasie oraz czas przejazdu. W kontrakcie spółka zobowiązuje się też odnawiania taboru, obowiązkowych przeglądów i modernizacji pojazdów, a także zakupu nowych jednostek. Nowa umowa oznacza dalszy rozwój SKM – kontrakt przewiduje zwiększenie liczby miejsc w pociągach w dni robocze.

Po niemal 20 latach od uruchomienia sieć SKM składa się z pięciu linii (S1: Pruszków – Otwock; S2: Sulejówek Miłosna – Warszawa Lotnisko Chopina; S3: Legionowo – Warszawa Lotnisko Chopina; S4: Piaseczno – Zegrze Południowe; S40: Piaseczno – Radzymin), pokrywając siatką połączeń niemal całą metropolię. Pociągami można dojechać bezpośrednio do celu swojej podróży albo wygodnie przesiąść się na różnych stacjach po drodze o każdej porze dnia i nocy. Pociągi SKM są dobrze zintegrowane z pozostałymi liniami WTP, obsługiwanymi przez autobusy, tramwaje, pociągi metra a dzięki ofercie Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD można szybko zamienić jeden pociąg na drugi i pojechać tam, gdzie docierają Koleje Mazowieckie.

Mat. SKM

 

 

 

Podobne artykuły