PKP Polskie Linie Kolejowe zamkną ten rok z rekordową kwotą przetargów i przedstawiają plany inwestycyjne na 2026 rok.
Zarządca sieci kolejowej zaktualizował plan postępowań przetargowych na 2025 rok. Zamiast pierwotnie zakładanych 16 mld zł, łączna wartość ogłoszonych postępowań osiągnie 27 mld zł. To znaczący wzrost w stosunku do wcześniejszych założeń. I wyraźny sygnał dla rynku, że spółka jest wiarygodnym i aktywnym inwestorem, konsekwentnie realizującym ambitny program modernizacji polskiej sieci kolejowej.
Do końca 2025 roku planowane jest ogłoszenie jeszcze dwóch dużych postępowań, o wartości przekraczającej 100 mln zł każde. Pierwsze z nich dotyczy przebudowy odcinka LOT-B1-1 Sitkówka Nowiny – Miąsowa. Natomiast drugie obejmuje zabudowę systemu ETCS poziom 2 na linii kolejowej nr 351 Poznań – Szczecin. Oba zadania mają istotne znaczenie dla poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu pociągów oraz rozwoju nowoczesnych rozwiązań w polskiej infrastrukturze kolejowej.
9,5 mld zł w na 2026 rok
Największe przetargi zostaną ogłoszone już w pierwszym kwartale 2026 roku. W tym czasie PKP PLK planują także ostatnie postępowania dla kluczowego projektu Podłęże – Piekiełko, należącego do największych przedsięwzięć infrastrukturalnych w Polsce. Rok 2026 będzie okresem, w którym na całym projekcie wykonawcy będą prowadzili prace budowlane, z wyjątkiem odcinków już oddanych do użytkowania, takich jak Chabówka – Rabka Zaryte. To przedsięwzięcie ma ogromne znaczenie dla Małopolski – nowoczesna infrastruktura poprawi dostępność kolejową południa kraju i stanie się elementem szerszego korytarza komunikacyjnego w tej części Polski.
Na kolejny kwartał spółka zaplanowała przetargi, które umożliwią wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją z Orzesza do Tychów , jak również możliwość uruchomienia nowego połączenia kolejowego z Tychów do Bierunia. Dzięki temu mieszkańcy regionu zyskają szybsze i wygodniejsze połączenia. Ma to szczególne znaczenie w kontekście rozwoju transportu publicznego w województwie śląskim. W drugim kwartale PKP PLK ogłoszą także przetarg na budowę nowej łącznicy kolejowej w sąsiedztwie stacji Jaworzno Szczakowa, dzięki której skróci się czas przejazdu na trasie Kraków – Olkusz.
W trzecim kwartale przetargi obejmą przebudowę stacji Psary. To fragment Centralnej Magistrali Kolejowej i jej powiązań – najważniejszego szlaku dalekobieżnego w Polsce. Modernizacja umożliwi kursowanie większej liczby pociągów oraz skróci czas podróży w relacji Warszawa – Kraków. Dzięki stworzeniu bezkolizyjnego połączenia CMK z linią kolejową w kierunku Krakowa,
W czwartym kwartale plany przewidują kolejne ważne inwestycje, które wzmocnią regionalne układy komunikacyjne i poprawią dostępność kolejową w różnych częściach kraju. Obejmą one rewitalizację kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach nr 390 i 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. A także budowę połączenia kolejowego Kraków – Niepołomice oraz realizację robót budowlanych w ramach Wrocławskiej Kolei Metropolitalnej. Dzięki tym przedsięwzięciom poprawią się połączenia z Legnicy do Wrocławia na odcinku Środa Śląska – Wrocław. I komfort podróżnych, i możliwości rozwoju transportu kolejowego w regionach.
Szczegółowy harmonogram przetargów w 2026 r. dostępny jest na stronie internetowej.
Nowe przetargi na projekty
Oprócz postępowań dotyczących realizacji robót budowlanych, PLK planują również ogłoszenie szeregu przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej. W 2025 roku przygotowywane będą m.in. projekty modernizacji odcinków Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna oraz Pruszcz Gdański – Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz oraz Będzin – Zawiercie. Przetarg obejmie także koncepcję budowy łącznicy w Kostrzynie nad Odrą i mijanek na odcinku Władysławowo – Hel. W planach jest również przygotowanie dokumentacji dla obiektów mostowych na linii kolejowej nr 370 Zielona Góra Główna – Nowogród Osiedle.
W przyszłym roku kolejarze planują również rozszerzenie działań projektowych o takie zadania, jak rozbudowa linii kolejowej nr 289 Legnica – Lubin – Rudna Gwizdanów. Ponadto chodzi o projekty budowy łącznicy Jaktorów – Grodzisk Mazowiecki, prace na odcinku linii nr 181 Wieluń – Kępno oraz opracowanie dokumentacji dla odcinka Tumlin – Sitkówka Nowiny. W przypadku tej ostatniej inwestycji ważnym elementem będzie również przebudowa stacji Kielce Główne. To transformacyjny projekt dla całego centralnego obszaru miasta Kielce, obejmujący dostosowanie standardu obsługi podróżnych do współczesnych wymagań.
Dokumentacje projektowe obejmą ponadto działania, których celem będzie ograniczanie oddziaływania akustycznego na wybranych liniach kolejowych w rejonie Warszawy oraz przygotowanie rozwiązań dla odcinka Świnoujście – Szczecin Dąbie – Szczecin Podjuchy.