Od 15 grudnia, a więc od wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, przez cały rok będzie można dojechać pociągiem do Ustki. Docelowo trasę ze Słupska będą obsługiwać nowoczesne Impulsy.
Zanim zmodernizowaną trasą pojechali pierwsi pasażerowie, w piątek 13 grudnia, przedstawiciele m.in. samorządu województwa pomorskiego, będącego organizatorem przewozów na tej trasie, udali się na przejazd promocyjny i techniczny zarazem. Obsłużyła go jednostka EN90-007. Docelowo takie właśnie składy będą kursować do Ustki. Samorząd województwa pomorskiego zamówił 10 takich składów. Operatorem i zarazem ich użytkownikiem są Przewozy Regionalne.
Etap przejściowy z EN57
Zanim to jednak nastąpi trasę Słupsk – Ustka obsłużą jednostki EN57. Taki stan utrzyma się do czasu wybudowania mijanki w Charnowie. Potem na linię wjadą składy typu Impuls. Jest to związane z podniesieniem prędkości eksploatacyjnej.
Warto podkreślić, że do końca 2019 roku przejazdy będą bezpłatne. Od 1 stycznia przejazd koleją Doliny Słupi będzie kosztować 5 zł, a bilety miesięczne będą o ok. 50 zł tańsze niż u przewoźników autobusowych. Trzeba będzie za taki bilet zapłacić około 180 zł. Warto zatem korzystać z kolei.
Zapraszam wszystkich, zarówno mieszkańców, jak i turystów do pociągów. Do końca roku przejazdy będą bezpłatne – zaznaczył marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Modernizacja linii, dzięki współpracy PKP PLK z samorządem
Modernizacja linii kolejowej ze Słupska do Ustki to dobry przykład współpracy PKP PLK z samorządami. Istotne jest, że w Ustce powstaje jeden z węzłów integracyjnych, gdzie będą możliwe wygodne przesiadki z pociągów do lokalnych autobusów i usteckiej komunikacji miejskiej. Zmodernizowana linia kolejowa to zatem nie tylko korzyść dla mieszkańców Ustki, ale także innych okolicznych miejscowości.
Mieszkańcy regionu i lokalni przedsiębiorcy wielokrotnie zwracali się do samorządu województwa o uruchomienie całorocznych połączeń. Teraz, po zakończeniu modernizacji linii, udało się nam to zrobić – zaznaczył Mieczysław Struk.
Modernizacja i nowe przystanki
Warto zaznaczyć, że w ramach modernizacji PKP PLK ułożyły nie tylko nowe tory, ale również wybudowały przystanek Ustka Uroczysko. Ma on zapewnić m.in. lepszy dostęp do morza, ale przede wszystkim służyć będzie mieszkańcom nowej części miasta.
Nowy przystanek w Słupsku przy ul. Św. Klary z Asyżu zlokalizowany jest natomiast w sąsiedztwie specjalnej strefy ekonomicznej i aquaparku. To miejsce, gdzie znajdują się zakłady pracy, ale również rozrywkowa części miasta.
Pasażerowie zadowoleni
Każde nowe połączenie to konieczność przeciągnięcia pasażerów. Na trasie ze Słupska do Ustki trzeba ich podebrać przewoźnikom autobusowym. Istotnym elementem tego przedsięwzięcia mają być niższe ceny biletów. Słabą stroną wydaje się natomiast wieczorny rozkład jazdy, a w zasadzie brak połączeń. Należy wskazać, że pociągi kursują 14 razy dziennie, co godzinę, ale tylko od 5:30 do 18:30. Ostatni będzie zatem odjeżdżał wcześnie, jak na warunki kolejowe, i to może zniechęcać pasażerów. Autobusy ze Słupska do Ustki kursują znacznie dłużej i mieszkańcy, którzy będą chcieli wracać po 19, tak czy inaczej będą musieli z nich skorzystać. Być może, po konsultacjach rozkładu jazdy zostaną wprowadzone zmiany. Dla mieszkańców najbardziej optymalną opcją byłoby wydłużenie godzin kursowania pociągów i wprowadzenie kursów od 4:30 do 22:30.
Dotychczas lokalny rynek przewozowy zmonopolizowany był przez przewoźników autobusowych. To pozwalało im na dyktowanie dość wygórowanych cen biletów. Teraz może się to zmienić. Zapotrzebowanie na transport publiczny między Ustką a Słupskiej jest spore. Mieszkańcy dojeżdżają bowiem do pracy, szkół czy szpitala. Mają już wybór.
Ważny jest natomiast czas przejazdu. To 20 minut, a więc szybciej niż autobusem. Czas ten może mieć nie lada znaczenie zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy na trasie do nadmorskiej miejscowości tworzą się korki. Już w poprzednich rozkładach jazdy dało się zauważyć, że pociąg do Ustki w wakacje zdał egzamin i był świetną alternatywą dla transportu drogowego.
Dla mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystać z nowego połączenia brakuje natomiast elementów infrastruktury okołostacyjnej, takiej jak chociażby parkingi, na których mogliby zostawiać samochody czy rowery i przesiadać się do pociągów. To jednak melodia przyszłości, prace na linii Słupsk – Ustka mają jeszcze trwać.
Chciałbym zaapelować do PKP PLK, aby jak najszybciej ukończyli te prace i ułatwili pasażerom dostęp do peronów i parkingów – mówił marszałek Mieczysław Struk.
Walka zakończona sukcesem
Powrót całorocznego połączenia kolejowego do Ustki to m.in. efekt starań burmistrza Jacka Graczyka, ale również innych samorządowców oraz lokalnych przedsiębiorców. Aktywne działania w tym zakresie wykazywali m.in. przedstawiciele: Pomorskiego Urzędu Marszałkowskiego, powiatu słupskiego, miasta Słupsk czy Słupskiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
Przykład reaktywacji połączeń na trasie Słupsk – Ustka pokazuje, że wspólne starania dają efekty. Tak jak o połączenia dalekobieżne warto walczyć także o te lokalne. Z korzyścią dla pasażerów – w tym przypadku mieszkańców i turystów.