Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych przeszkoliło stołecznych urzędników z elektromobilności i wymogów ustawowych w tym zakresie- informuje PSPA.
W 23. szkoleniu w ramach cyklu „Elektromobilność w praktyce” uczestniczyło ok. 100 pracowników samorządowych, a także pracownicy jednostek zależnych, w których zakresie odpowiedzialności znajduje się elektromobilność i kwestie zrównoważonego transportu.
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych nakłada konkretne obowiązki na jednostki samorządu terytorialnego. Według nich, już w 2020 roku gminy i powiaty powyżej 50 tys. mieszkańców powinny posiadać we flocie użytkowanych pojazdów 10 proc. samochodów elektrycznych. Podobne wymogi dotyczą świadczenia usługi komunikacji miejskiej oraz innych zadań własnych gminy. Docelowo, co najmniej 30 proc. pojazdów będzie musiało być zero- lub niskoemisyjna. Ponadto w gminach ma rozwijać się infrastruktura ładowania EV.
Cykl ogólnopolskich szkoleń dla miast, organizowany przez PSPA, jest odpowiedzią na wyzwania stojące przed administracją lokalną. Ich celem jest zapoznanie samorządów i spółek od nich zależnych z konsekwencjami nowych przepisów – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Szkolenie w Warszawie stanowiło jedną z największych odsłon cyklu „Elektromobilność w praktyce” organizowanego przez PSPA oraz partnerów Stowarzyszenia. W wydarzeniu uczestniczyło ok. 100 osób. Warszawscy urzędnicy poznali obowiązki wynikające z nowych regulacji prawnych oraz dostępne na rynku rozwiązania w zakresie planowania infrastruktury ładowania i budowy floty pojazdów zeroemisyjnych. Ponadto mogli przetestować stacje ładowania (w tym szybką ładowarkę DC dostarczoną przez ABB) oraz pojazdy elektryczne, takie jak Volkswagen e-Golf i e-Crafter, BMW i3 oraz 225xe a nawet zeroemisyjny autobus Mercedes eCitaro.
Jedno z największych szkoleń cyklu „Elektromobilność w praktyce” odbywa się w Warszawie nieprzypadkowo. To właśnie w stolicy realizowane są kluczowe inwestycje dla rozwoju zrównoważonego transportu w Polsce – stwierdził Maciej Mazur.
Flota pojazdów elektrycznych w Warszawie rozwija się w szybkim tempie, szczególnie w zakresie transportu zbiorowego. Do miasta trafi m.in. 130 zeroemisyjnych autobusów dostarczonych przez Solarisa. Pierwsze z nich rozpoczną kursy na początku 2020 r. Dzięki temu zamówieniu, Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie dysponowało flotą liczącą ponad sto autobusów elektrycznych. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają obecnie 31 pojazdów zeroemisyjnych dostarczonych przez Solarisa i Ursusa.
Mieszkańcy stolicy mają do dyspozycji również elektryczny car-sharing, który uruchomiła spółka innogy. Docelowo, w ramach usługi Warszawiacy będą mogli skorzystać z 500 BMW i3 oraz i3s. System elektrycznego car-sahring wdrożyła w Warszawie również firma Panek, udostępniając zeroemisyjne smarty.
PSPA przeszkoli docelowo pracowników kilkudziesięciu urzędów miejskich w Polsce. Do tej pory szkolenia odbyły się w Rzeszowie, Rybniku, Tychach, Gdańsku i Gdyni, dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w Katowicach, w Białymstoku, Elblągu, Toruniu, Bydgoszczy, Poznaniu, Szczecinie, Wrocławiu, Łodzi, Krakowie, Kielcach, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim, Zielonej Górze, Pile oraz w Sosnowcu. Kolejne samorządy mogą zgłaszać chęć organizacji darmowych szkoleń poprzez stronę elektromobilnoscwpraktyce.pl- czytamy w komunikacie.
Projekt jest objęty Patronatem Honorowym Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju oraz Ministerstwa Energii, a parterami strategicznymi cyklu są PGE Nowa Energia, ABB oraz Alphabet Polska Fleet Management. Merytorycznie cykl wpierają Volkswagen Group Polska, BMW Polska, NGL Legal, Engie Polska, EvoBus i PGL Lasy Państwowe.
Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych to największa w Polsce organizacja branżowa, kreująca rynek elektromobilności. PSPA jest częścią The European Association for Electromobility (AVERE), najważniejszej organizacji zajmującej się rozwojem rynku elektromobilności w Europie.