PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na modernizację linii nr 221 Gutkowo – Braniewo w województwie warmińsko-mazurskim.
Zadanie ma być realizowane w formule „projektuj i buduj” i pochłonie, zgodnie z szacunkami PKP PLK, ponad 230 mln zł.
Według założeń kolejarzy, zostanie wykonana wymiana około 90 km torów i rozjazdów. To umożliwi jazdę z prędkością do 100 km/h w przypadku pociągów pasażerskich i 70 km/h – towarowych. Teraz na tej trasie obowiązują ograniczenia prędkości, miejscami nawet do 30 km/h, co jest skutkiem kiepskiego stanu infrastruktury. I w efekcie o prawie pół godziny skróci się czas podróży między Braniewem a Olsztynem, do około 1,5 godziny.
Ponadto planowana jest remont i wymiana urządzeń sterowania ruchem kolejowym m.in. na stacjach Gutkowo, Orneta, Pieniężno i Dobre Miasto. Ponadto przebudowanych zostanie ponad 50 przejazdów kolejowo-drogowych oraz ponad 190 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, przepusty i wiadukty.
Nowe przystanki
PKP PLK planują ponadto wybudowanie nowych przystanków w miejscowościach Nowy Dwór i Bobrowiec i plan ma pokazać w których konkretnie miejscu powstaną i jaki będzie układ peronów. Ponadto lepszy dostęp do kolei zapewnią nowe lokalizacje przystanków w Henrykowie, Rogiedle, Lubominie i Wysokiej Braniewskiej.
Warunki obsługi podróżnych mają się poprawić na wszystkich stacjach i przystankach dzięki przebudowie peronów, oraz wyposażeniu ich w ławki, wiaty, oświetlenie i tablice informacyjne. Będą one też dostosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej mobilności.
Rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy z wykonawcą jest planowane w trzecim kwartale 2018 roku. Natomiast modernizacja odcinka Gutkowo – Braniewo ma zakończyć się w grudniu 2020 roku, aby pociągi zaczęły jeździć po odnowionej trasie już od rozkładu 2020/2021.