Infrastruktura Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Prezydent Szczecina: “Nie jestem optymistą. Na odcinkach za które odpowiada PKP PLK nie dzieje się właściwie nic”

Prezydent Szczecina: “Nie jestem optymistą. Na odcinkach za które odpowiada PKP PLK nie dzieje się właściwie nic” Fot. PKP PLK S.A.

Sytuacja związana z budową Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej robi się coraz mniej ciekawa. Sam projekt ma obecnie duże opóźnienia. Prezydent Szczecina zaprosił do okrągłego stołu PKP PLK oraz wykonawcę – firmę Trakcja S.A. Prezydent spotkanie skomentował słowami: “Sytuacja wokół SKM nie zmierza w dobrą stronę”.

Pod koniec marca 2021 Prezydent Szczecina, Piotr Krzystek w imieniu SSOM (Stowarzyszenia Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego) do okrągłego stołu zaprosił PKP PLK S.A oraz firmę Trakcja S.A. Spotkanie miało wypracować rozwiązania, które pozwolą zrealizować inwestycję jaką jest budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Realizacja projektu ma już duże opóźnienie, jak zaznaczają samorządowcy – brak postępów w realizacji może oznaczać utratę unijnego dofinansowania, które sięga ponad 500 mln złotych.

Do spotkania przy “okrągłym stole” doszło dzisiaj, 12 kwietnia br. Na spotkaniu pojawili się samorządowcy SSOM, przedstawiciele PKP PLK, a także firmy Trakcja S.A. – generalnego wykonawcy zadań, za które odpowiadają PLK.

Spotkanie miało wyjaśnić wszystkie niejasności związane z realizacją tej niezwykle ważnej dla regionu inwestycji. W oczekiwaniu samorządowców było też okazją do przedstawienia listy działań naprawczych, które partner projektu – PKP Polskie Linie Kolejowe SA podejmie w celu realizacji kluczowych dla całego przedsięwzięcia zadań – czytamy w komunikacie Szczecińskiej Kolej Metropolitalnej.

Samorządowcy przedstawili stan inwestycji towarzyszących, które są przez nich realizowane i trudności jakie napotykają w związku z nieterminową realizacją zadań określonych w części kolejowej projektu SKM.

Firma TRAKCJA w obszernym wystąpieniu przedstawiła informacje na temat powodów, dla których ich zdaniem prace nie toczą się zgodnie z terminem oraz działań, które zdaniem TRAKCJI mogłyby sprawić, że SKM, zostanie oddana do użytku w bieżącej perspektywie finansowej – poinformowała SKM.

Natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe miały nie odnieść się publicznie do zaprezentowanej przez Trakcję prezentacji, stwierdzając że jest to kwestia w trakcie procedowania między PLK a wykonawcą.

Nie jestem optymistą. Na odcinkach za które odpowiada PKP PLK nie dzieje się właściwie nic. Firma Trakcja przedstawiła szereg argumentów i powodów takiej sytuacji. Od PKP PLK usłyszeliśmy, że zarzutów publicznie komentować nie będą. Nie zmierza to w dobrą stronę niestety. To olbrzymi kłopot dla samorządowców, którzy normalnie realizują swoje części zadania – skomentował Prezydent Szczecina, Piotr Krzystek.

O projekcie

Projekt SKM zakłada utworzenie osi transportu publicznego na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego z wykorzystaniem istniejących linii kolejowych. W ramach projektu powstać miał zintegrowany transport kolejowy z uzupełniającymi go liniami autobusowymi. Utworzenie węzłów przesiadkowych, łączących różne gałęzie transportu mają zwiększyć rolę transportu publicznego na terenie województwa.

Projekt zlokalizowany w woj. zachodniopomorskim na terenie gmin: Miasto Szczecin, Miasto Stargard, Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Police i Gmina Stargard, dotyczy utworzenia sieci SKM na istniejących liniach kolejowych:

  • nr 351 na odc. Stargard – Szczecin Główny,
  • nr 273 na odc. Gryfino – Szczecin Główny,
  • nr 401 Szczecin – Goleniów z odgałęzieniem na LK 402 i 434 do PL Szczecin Goleniów,
  • nr 406 z jej mod. na odcinku Szczecin – Police z budową drugiego toru na odc. Szczecin Główny-Szczecin Turzyn.

Zaplanowano przebudowę lub modernizację linii kolejowych o długości 23,75 km, budowę zintegrowanych węzłów i przystanków z parkingami P&R i B&R (windy, podjazdy dla osób niepełnosprawnych) i urządzeniami dot. integracji transportu (biletomaty/kasowniki).



Kongres590