Od wczoraj największe kanadyjskie firmy kolejowe wstrzymały swoje operacje, nie osiągnąwszy porozumienia w sprawie warunków pracy z pracownikami. Strajk, który ma wpływ zarówno na Kanadę, jak i Stany Zjednoczone, może znacząco utrudnić działalność wielu firm oraz codzienne życie konsumentów. Ponad 30 tysięcy mieszkańców Vancouver, Toronto i Montrealu, którzy korzystają z usług kolei, napotka problemy z dojazdem do pracy.
Canadian National (CN) oraz Canadian Pacific i Kansas City Southern (CPKC) zatrudniają łącznie około 10 tysięcy pracowników, a negocjacje dotyczące harmonogramów, wynagrodzeń i kwestii związanych z przemęczeniem nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. W konsekwencji, wszystkie przesyłki przekraczające granicę USA zostały wstrzymane, choć pociągi CPKC i CN nadal będą kursować na trasach w Stanach Zjednoczonych i Meksyku.
Amerykański Departament Transportu informuje, że każdego miesiąca pomiędzy Kanadą a USA przewożone są koleją towary o wartości miliardów dolarów. „Zamknięcie usług kolejowych odczuje każda firma i rodzina w kraju” – ostrzega Jay Timmons, dyrektor generalny Krajowego Stowarzyszenia Producentów.
W przeszłości kanadyjskie koleje miały już przerwy w działalności z powodu negocjacji kontraktowych, ale rzadko zdarzało się, aby obie główne firmy wstrzymały pracę jednocześnie. Taka sytuacja może mieć znacznie większe konsekwencje. Według szacunków agencji Moody’s, przestoje mogą kosztować kanadyjską gospodarkę nawet 341 milionów dolarów kanadyjskich dziennie.
CN i CPKC stopniowo ograniczały swoje operacje już od zeszłego tygodnia, przygotowując się do ewentualnego strajku. Najpierw zawieszono transport niebezpiecznych chemikaliów oraz łatwo psujących się produktów, aby uniknąć ryzyka ich porzucenia na torach.
Kanada, będąca drugim co do wielkości krajem na świecie, jest w dużym stopniu zależna od transportu kolejowego w przewozie takich towarów jak zboże, samochody, potaż czy węgiel. Rocznie koleje przewożą towary o wartości około 280 miliardów dolarów kanadyjskich, co świadczy o kluczowej roli tej gałęzi transportu w kanadyjskiej gospodarce.