Jednym z warunków prawidłowego funkcjonowania Centralnego Portu Komunikacyjnego,
którego realizację zaplanował i rozpoczął zgodnie z Ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o Centralnym Porcie Komunikacyjnym rząd Prawa i Sprawiedliwości, miała być jego integracja z transportem kolejowym i drogowym. W ramach tego wielkiego projektu komunikacyjno-cywilizacyjnego przewidziana została budowa i modernizacja linii kolejowych łączących wszystkie regiony Polski ze stolicą i przyszłym portem lotniczym w Baranowie. Wśród 10 kolejowych „szprych” ujęte zostały także połączenia kolejowe prowadzące do CPK z północno-wschodniej Polski. Ważną część „szprychy nr 3” miała stanowić linia szybkich kolei CPK – Warszawa – Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko. – czytamy w interpelacji Posła Jarosława Zielińskiego skierowanej na ręce Premiera
W swoim piśmie Poseł odwołał się do zmienionej koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego przedstawionej przez Premiera 26 czerwca 2024 roku, projekt może zostać znacznie okrojony w porównaniu do pierwotnych planów. Nowe założenia przewidują budowę jedynie szybkich połączeń kolejowych pomiędzy CPK a Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem (tzw. „igrek”), co oznacza rezygnację z realizacji szerszej sieci połączeń, w tym z „szprychy nr 3” obejmującej trasę z Warszawy przez Tłuszcz, Ostrołękę, Łomżę, Pisz, Orzysz do Giżycka. Tego rodzaju ograniczenie inwestycji jest nie do zaakceptowania społecznie, gdyż jest niezwykle ważne dla przyszłości oraz rozwoju Polski i jej regionów. Zredukowanie połączeń do koncepcji „igrek” nawiązuje, jak podkreślił Poseł, do wcześniejszej polityki marginalizowania mniejszych ośrodków, szczególnie w Polsce Wschodniej, prowadzonej przez rząd PO-PSL w latach 2008–2015.
Jarosław Zieliński wyraził oczekiwanie i nadzieję, że prace przy pozostałych komponentach nie zostaną zaniechane, a w tym kontekście szczególnie istotna jest kontynuacja budowy linii szybkich kolei na trasie Warszawa – Białystok – Ełk – Suwałki – Trakiszki – granica z Litwą, która jest realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe jako część projektu międzynarodowej trasy Rail Baltica. Projekt ten ma na celu modernizację infrastruktury kolejowej w Polsce i zapewnienie spójności komunikacyjnej w skali transeuropejskiej, zwłaszcza dla północno-wschodniej Polski. W celu zapewnienia dostępności komunikacyjnej oraz rozwoju gospodarczego i społecznego północno-wschodnich regionów, kluczowe jest zbudowanie nowoczesnej kolei łączącej Ziemię Łomżyńską i Mazury z Warszawą oraz przyszłym lotniczym portem Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Niezależnie od aktualnej opcji politycznej, rząd Rzeczypospolitej Polskiej powinien zapewnić wszelkie możliwe wsparcie, aby umożliwić tej części kraju nadrobienie opóźnień inwestycyjnych w porównaniu do centralnej i zachodniej Polski oraz innych państw Unii Europejskiej.
Poseł odniósł do znaczenia militarnego nowej linii kolejowej:
Połączenie kolejowe CPK – Warszawa – Ostrołęka – Pisz – Orzysz – Giżycko ma również ważny aspekt obronny związany z bezpieczeństwem Polski. Na tym obszarze są zlokalizowane, planowane i wymagające szybkiego wzmocnienia jednostki wojskowe w Czerwonym Borze, Łomży, Ostrołęce, Kolnie, Orzyszu, Giżycku i Węgorzewie, dla których transport kolejowy ma zasadnicze znaczenie. Jest ono tym większe, że wobec zagrożenia ze strony Rosji, w ramach wzmacniania tzw. flanki wschodniej NATO, zwiększana jest obecność żołnierzy i sprzętu wojskowego Paktu Północnoatlantyckiego. Względy te stanowią uzasadnienie nie tylko dla potrzeby pilnej budowy linii kolejowej Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko, ale również do uznania jej za ważny element bezpieczeństwa militarnego państwa i włączenia jej do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym, tym bardziej, że prowadzi ona do regionu Polski położonego w pobliżu Rosji (Obwód Królewiecki) i tzw. Przesmyku Suwalskiego.
Na koniec Jarosław Zieliński solidaryzując się ze Stanowiskiem Rady Miejskiej Łomży z dnia 10 lipca 2024 roku w sprawie rządowych planów odejścia od realizacji połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Giżycko w ramach CPK
i podtrzymując swój wniosek sformułowany podczas posiedzenia Podkomisji Stałej do spraw obywatelskich, cudzoziemców i migracji sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych z dniu 24 lipca br., skierował na ręce Premiera następujące pytania:
1. Jaka jest aktualna koncepcja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz ze związanymi z nim i stanowiącymi integralną całość projektu połączeniami kolejowymi i drogowymi?
2. Jakim aktem prawnym zostały wprowadzone zmiany pierwotnej koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego realizowanej przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, o których informował Pan podczas konferencji prasowej w dniu 26 czerwca 2024 roku?
3. Czy w ramach realizacji programu inwestycyjnego budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z połączeniami kolejowymi i drogowymi w koncepcji przyjętej przez Pana rząd przewidywana jest budowa połączenia kolejowego Warszawa – Ostrołęka – Łomża– Pisz – Orzysz – Giżycko?
4. Jeżeli tak, to jaki jest planowany harmonogram realizacji tej inwestycji, a jeżeli nie, to dlaczego obecny rząd chce zrezygnować z budowy tej ważnej linii szybkich kolei?
5. Czy Pan Premier oraz Minister Obrony Narodowej i Minister Infrastruktury dostrzegają znaczenie obronne linii kolejowej CPK – Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Orzysz – Giżycko w kontekście zagrożenia bezpieczeństwa naszego Kraju ze strony Rosji i potrzeby wzmacniania potencjału obronnego Polski, także w ramach tzw. wschodniej flanki NATO?
6. Czy zostanie podjęta stosowna decyzja Ministra Infrastruktury w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej o włączeniu tej linii kolejowej na podstawie Ustawy z dnia 29 marca 2003 roku o transporcie kolejowym do wykazu linii kolejowych o szczególnym znaczeniu obronnym?