Kolej jest dla ludzi Kolej na świecie Komentarze Nasi eksperci Przewozy pasażerskie Publicystyka

Jak wygląda podróż w pociągu RegioJet? [NASZA RELACJA]

Jak wygląda podróż w pociągu RegioJet? [NASZA RELACJA] RegioJet

7 marca br. RegioJet podpisało umowę z PESĄ na zakup 7 EZT Elf.eu. W ramach tego wydarzenia, portal NaKolei.pl miał okazję sprawdzić, jak w praktyce wygląda podróż w pociągu RegioJet. Co nas spotkało? Obsługa serwisowa zamiast drużyny konduktorskiej, rozdawana woda zamiast sprawdzania biletów, multimedialne ekrany zamiast standardowych zagłówków, oraz wiele innych ciekawostek. Zachęcamy do przeczytania o podróży pociągiem w wydaniu czeskim.

 

 

Jak to się zaczęło?

RegioJet to firma założona w 2009 roku, jej właścicielem jest czeskie przedsiębiorstwo autokarowe
i biuro podróży Student Agency. Dzięki liberalizacji dostępu do infrastruktury kolejowej między Pragą a Ostrawą, RegioJet mógł jako pierwszy prywatny przewoźnik kolejowy w Czechach rozpocząć na tej trasie realizację przewozów. Obecnie RegioJet wykonuje połączenia na trasach Praga – Ostrava – Košice i  Praga – Brno – Bratysława / Wiedeń. Od 2011 roku, kiedy to władze Czech zdecydowały się wstrzymać dotacje dla narodowego przewoźnika na dane połączenia dalekobieżne, liczba przewożonych pasażerów w Czechach wyrażona w procentach sukcesywnie się zmieniała.  Obecnie 43% pasażerów w ruchu dalekobieżnym korzysta z oferty RegioJet, 41% podróżuje pociągami České Dráhy a pozostałych 16% poróżuje dzięki drugiemu prywatnemu przewoźnikowi Leo Express. Skąd może wynikać takie zainteresowanie usługami świadczonymi przez RegioJet? Model biznesowy stworzony przez Radim Jančura – właściciela całego Holdingu Student Agency, może wzbudzać zainteresowanie podróżnych, zwłaszcza gdy jakość usług idzie w parze z atrakcyjną ceną.

 

fot. RegioJet

Káva, čaj nebo šampaňské? – czyli jaki komfort gwarantuje RegioJet

RegioJet w ramach swojej oferty świadczy usługi w czterech klasach: Low cost, Standard, Relax
i Business tariff.
Dwie pierwsze możemy porównać do odpowiednika naszej drugiej klasy. Low cost to wagony przedziałowe i bez przedziałowe, a pasażerowie tych klas otrzymują od serwisu wodę.
W klasie Standard pasażerowie mogą skorzystać z wbudowanych w zagłówki ekranów multimedialnych, które pozwalają im na korzystanie z internetu, słuchania muzyki, czy oglądania filmów. W przypadku braku własnych słuchawek, serwis dysponuje darmowymi egzemplarzami.

Klasa Relax zapewnia dostęp do aktualnej prasy dla pasażerów, siedzenia są umieszczone przy stolikach, a serwis poza wodą oferuje w cenie kawę i herbatę. W tej klasie możliwe jest skorzystanie
z oferty gastronomicznej, która jest mocno konkurencyjna do tej jaką można spotkać na dworu.
W przeliczeniu na złotówki, porcję ciasta można zakupić za 1,80 zł, a danie obiadowe czy świeże sushi już za 15 zł.

Klasa Business tariff to przestronne przedziały 4 osobowe, z wygodnymi fotelami, stolikami pomiędzy siedzeniami i dostawkami na laptopa schowanymi w podłokietniku. W podróży tą klasą każdy pasażer poza wodą, kawą i herbatą, może otrzymać małego szampana lub świeży sok pomarańczowy a także drobny słodki poczęstunek. W tej klasie również dostępna jest oferta gastronomiczna z usługą serwisową do przedziału.

 

„Dzień dobry, bilety do kontroli” –  coś, czego nie usłyszymy w pociągu czeskiego przewoźnika

Przewoźnik w swoim założeniu nie prowadzi sprzedaży biletów bez gwarancji miejsc siedzących. Pasażer od początku wie, w którym wagonie i na którym miejscu usiądzie. Obsługa pociągu – zwana serwisem, posiada tablety z wgraną aplikacją przedstawiającą im skład który został odprawiony na trasę, statusy wykupienia miejsc wraz z informacją na której stacji dane miejsce zostanie zajęte. Pozwala to obsłudze skupić się na innych zadaniach, jak obsługa pasażerów i oferowanie im bogatej oferty gastronomicznej, bez konieczności sprawdzania biletów. Założenie jest proste – jeżeli pasażer siedzi na miejscu, które powinno być na danej stacji zajęte i nie ma żadnego konfliktu związanego
z zajęciem danego miejsca, oznacza, że dany pasażer powinien zajmować to miejsce.

A co w przypadku, gdy do pociągu wsiądzie pasażer na gapę? Jak dowiedzieliśmy się od rzecznika prasowego RegioJet – Aleš Ondrůj, taka sytuacja jest dość rzadka, lecz taki incydent nie ujdzie uwadze obsługi pociągu dzięki podglądowi miejsc we wspomnianym już wcześniej systemie. Decyzja należy do kierownika pociągu, jeżeli uzna on, że w pociągu są wolne miejsca, bądź pasażer nie będzie zakłócał pracy serwisu w przestrzeni międzyprzedziałowej, może on zakupić bilet w pociągu, jednakże jeżeli osób takich byłoby zbyt dużo, kierownik pociągu ma prawo odmówić sprzedaży biletu, a gapowicz będzie zmuszony opuścić pociąg na najbliższej stacji.

Podając pasażerowi należny mu poczęstunek, obsługa odnotowuje to w aplikacji, dzięki temu żaden pasażer nie zostanie pominięty. Ta sama aplikacja pozwala na złożenie zamówienia, które trafia do komputera w jednej z dwóch znajdujących się w pociągu kuchni, gdzie personel zajmuje się przygotowaniem dania i napoju. Posiłki dostępne w pociągu są codziennie przygotowywane poza pociągiem, w którym dochodzi tylko do ewentualnego podgrzania. Taka praktyka znacznie skraca czas przygotowania posiłku, jednocześnie zachowując świeżość pożywienia.

Pozostałe standardy i inne ciekawe rozwiązania

To nie wszystkie rozwiązania jakie RegioJet ma w swojej ofercie. Jednym z ciekawszych elementów jest tzw. Przedział dla dzieci. Specjalnie przygotowany dzięki połączeniu  dwóch przedziałów, zawiera szereg udogodnień dla pasażerów podróżujących z dziećmi. Po środku znajduje się otwarta przestrzeń z kanapą i różnymi zabawkami, a na ścianie zamontowany jest telewizor na którym dzieci mogą oglądać wybrane przez siebie bajki.

Należy wspomnieć również o darmowym w każdej klasie przejazdu dostępie do internetu poprzez sieć Wi-Fi, w zasięgu której jest cała przestrzeń pociągu. Wszystkie wagony wyposażone są w gniazdka elektryczne o napięciu 220V, standardem są również klimatyzatory. Ciekawostką jest to, że żaden wagon nie posiada otwieranych okien, zarówno w przedziałach jak i na korytarzu, ze względu na wszechobecną klimatyzację. Niektórzy jako minus zaliczą fakt, że w pociągach RegioJet jest o tej porze roku dość „upalnie”, temperatura została domyślnie ustawiona na wartość powyżej temperatury pokojowej.

 

Gdzie w tym wszystkim jest haczyk?

Wysoki standard obsługi, komfort podróży oraz wachlarz świadczeń dodatkowych skłania do refleksji, jak to wszystko funkcjonuje, jeżeli bilety na tym połączeniu są w cenie ok. 50 zł za klasę Relax? Jak sam wskazuje rzecznik RegioJet, ich składy są zawsze pełne. W systemie rezerwacji miejsc, standardowo do dyspozycji klientów jest skład 6 wagonowy. Jeżeli skład ten się zapełni, a w harmonogramie jazdy przewoźnik ma możliwość zagwarantowania dostawienia kolejnego wagonu, jest on dodawany, odblokowując na daną godzinę kolejne miejsca w systemie rezerwacji. Pozwala to przy relatywnie niewielkim koszcie zwiększyć zysk z pojedynczego przejazdu. Poprzez dokonanie analizy połączeń, Czesi eksploatują swoja wagony niemal do granic możliwości.

Jak powszechnie wiadomo, skład który stoi – nie zarabia, stąd takie podejście spółki do tematu.

Należy wziąć pod uwagę, że w przypadku tak młodej spółki, użytkowany tabor jeszcze nie wymaga kosztochłonnych przeglądów typu P4 i P5. RegioJet nie boryka się jeszcze z problemami, które są na porządku dziennym u przewoźników narodowych, takich jak České dráhy w Czechach, tabor nie ulega częstym awariom z racji wieku. Jak z biegiem czasu zmieni się sytuacja przewozów w Czechach? Rosnące koszty utrzymania taboru stawiają pod znakiem zapytania możliwość utrzymania tak atrakcyjnej oferty dla pasażera.

 

Galeria zdjęć z pociągu relacji  Košice – Ostrava – Praga