Czesi, Niemcy i Austriacy podpisali wspólną deklarację w sprawię dalszego rozwoju połączenia kolejowego Berlin – Praga – Wiedeń. Trzech ministrów zapowiedziało, że pociągiem na tej trasie przejedziemy w 4 godziny. Obecnie podróż trwa blisko 9 godzin.
Pociąg międzynarodowy „Vindobona” w 2020 roku, po ponad 5 latach przerwy ponownie wyruszył na trasę Berlin – Praga – Wiedeń. Wcześniej kursy w relacji zaprzestano w grudniu 2014 roku. Wznowienie połączenia było możliwe dzięki realizacji umowy podpisanej pomiędzy Kolejami Czeskimi, ÖBB i Deutsche Bahn. Na przestrzeni lat połączenie było obsługiwane różnymi jednostkami, obecnie na trasie kursują czeskie RailJet’y. Pociąg przejeżdża około 800 kilometrów w 8 godzin 44 minut.
Ministrowie odpowiedni ds. transportu z Czech, Niemiec oraz Austrii zadeklarowali, że do połowy lat 30, pociągi w całej relacji przejadą w około 4 godziny. Będzie to możliwe m.in. dzięki budowie tunelu, który pozwoli na uruchomienie szybkich pociągów między Niemcami a Czechami, pod Dreznem.
Chciałbym, aby Praga nadal miała połączenia mniej więcej raz na dwie godziny z sąsiednimi stolicami i innymi ważnymi węzłami komunikacyjnymi. Po wybudowaniu linii dużych prędkości planujemy mniej więcej podwoić zasięg połączeń. Jednocześnie bardzo sobie cenię obecną współpracę z Niemcami przy przygotowaniu tunelu transgranicznego między Dreznem a Ústí nad Labem, który będzie dziełem stulecia na kolei w Europie Środkowej – powiedział minister transportu, Karel Havlíček.
Tunel jest częścią przyszłej trasy KDP, nazywaną „Via Vindobona”, która będzie połączeniem między Berlinem, Pragą i Wiedniem o czasie podróży około 4 godzin. Do 2030 roku ma zostać oddane co najmniej 120 km tras kolejowych, dostosowanych do eksploatacji przy prędkości 320 km/h. Dodatkowo ma powstać 250 km nowych linii w kolejnych latach.
Wspomniany czas (4 godzin) powinien zacząć obowiązywać w połowie lat trzydziestych, kiedy na terenie Czech zostaną ukończone linie dużych prędkości, w tym niemiecko-czeski tunel pod Rudami. Szybkie połączenie z Berlina do Drezna powinno zostać ukończone w 2025 roku.
Vindobona : Tradycja od 1957 roku
Kolejowe połączenia między Pragą, Berlinem i Wiedniem zostały wprowadzone w 1957 roku. Pociąg miał charakter zachodnioeuropejskiej sieci TransEuropExpress, chociaż w Europie Wschodniej nie był w stanie osiągnąć prędkości ani wygody typowej dla zachodniej Czechosłowacji. Niemniej jednak, w porównaniu do innych połączeń, było znacznie szybsze i wygodniejsze.
Od swojego wprowadzenia w 1957 r. do wczesnych lat 90. XX wieku pociąg Vindobona podróżował trasą Berlin – Drezno – Praga – Tábor – České Velenice – Wiedeń. Cała trasa, która ma około 735 kilometrów długości, pokonywana była w około 12 godzin. W 1992 r. został przeniesiony między Pragą a Wiedniem na linię przez Havlíčkův Brod i Brno, a następnie wraz z postępującą modernizacją 1. korytarza kolejowego przez Pardubice i Česká Třebová. W tym czasie czas podróży Vindobony również zaczął się znacznie skracać.
W 2014 r. skład został zastąpiony przez EC 172/173, wtedy to kursowanie pociągu Vindobona na trasie Berlin – Praga – Wiedeń została zakończona.