Strona główna » Wiadomości » Pociągi Eurostaru pojadą do Niemiec i Szwajcarii

Pociągi Eurostaru pojadą do Niemiec i Szwajcarii

Krzysztof Losz
Fot. Eurostar

Eurostar zapowiedział uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych z do Frankfurtu i Genewy. Stanie się to za kilka lat, gdy przewoźnik odbierze nowe pociągi i tym samym powiększy swoją flotę.

 

Spółka kupi nawet 50 szybkich pociągów, które wprowadzi do eksploatacji na początku lat 30. XXI w. Ta inwestycje pochłonie około 2 mld euro. W ten sposób flota Eurostaru wzrośnie o 30%.

Obecnie przewoźnik  posiada 51 pociągów: 17 e320 (894 miejsca), 8 e300 (750 miejsc), 17 PBKA (od 371 do 399 miejsc) oraz 9 PBA (371 miejsc). Przy czym tylko składy e320 i e300 jeżdżą na trasach przez kanał La Manche, natomiast pociągi PBKA i PBA obsługują połączenia kontynentalne. Eurostar planuje, że w nowe pociągi i składy e320  (łącznie 67 jednostek) pojadą trasami przez La Manche.

Trzy destynacje

W związku z tymi zakupami Eurostar planuje uruchomienie trzech nowych połączeń. Jego pociągi mają wozić pasażerów na trasach: Londyn – Frankfurt, Londyn – Genewa oraz Amsterdam – Genewa. Czas podróży między Londynem a Frankfurtem wyniesie około pięciu godzin, podobnie jak z Amsterdamu do Genewy. Zaś podróż między Londynem a Genewą zajmie pięć godzin i 20 minut. Nie wiadomo jeszcze, gdzie pociągi będą miały przystanki.

Ponadto Eurostar ogłosił , że jeszcze w tym roku zwiększy częstotliwość kursowania pociągów na linii Londyn – Bruksela – Amsterdam. Od 9 września w rozkładzie jazdy pojawi się czwarte codzienne połączenie, a od połowy grudnia – piąte.

Widzimy duży popyt na podróże koleją w całej Europie, a klienci chcą podróżować koleją dalej niż kiedykolwiek wcześniej i cieszyć się wyjątkowymi doświadczeniami, które oferujemy. Pomimo trudnego otoczenia gospodarczego Eurostar rośnie i ma śmiałe ambicje na przyszłość. Nasza nowa flota sprawi, że nowe kierunki dla klientów staną się rzeczywistością – w szczególności bezpośrednie pociągi między Londynem a Niemcami i pierwszy raz między Londynem a Szwajcarią. Nadchodzi nowy złoty wiek międzynarodowych podróży – powiedziała Gwendoline Cazenave, dyrektor generalna Eurostar.

W 2024 roku Eurostar przewiózł 19,5 miliona pasażerów, ale spółka ma bardzo ambitne plany rozwojowe.

2024 to wyjątkowy rok, ukoronowany sukcesami Igrzysk Olimpijskich. Eurostar jest w dobrej kondycji i zdolny do tego, aby obsłużyć 30 milionów pasażerów, a ambicja rozwijania naszych europejskich usług pozostaje silna – stwierdził Alain Krakovitch, prezes Eurostar Group.

Uruchomienie pociągów z Anglii do Szwajcarii stało się możliwe po tym, jak rządy obu państw podpisały umowę w sprawie zorganizowania takich połączeń.

Wyścig z konkurencją

Eurostar to spółka, w której głównym udziałowcem jest SNCF Voyages Développement (55,75%), czyli spółka zależna SNCF Voyageurs. Duży pakiet akcji posiada też kanadyjski fundusz CDPQ (19,31%),  koleje belgijskie SNCB (18,50%) oraz fundusze Federated Hermes Infrastructure (6,44%).

Plany Eurostaru rynek odczytuje jako odpowiedź na działania rodzącej się konkurencji. Virgin Group, Gemini Trains oraz Treintalia deklarują zamiar uruchomienia połączeń z Londynu do kilku europejskich państw. Ale minie jeszcze kilka lat zanim te projekty przejdą w fazę realizacji, dlatego i Eurostar może spokojnie planować rozwój siatki połączeń.

 

Podobne artykuły