Strona główna » Wiadomości » PKP PLK może inwestować na linii Kędzierzyn Koźle – Chałupki

PKP PLK może inwestować na linii Kędzierzyn Koźle – Chałupki

Redakcja
Fot. PKP PLK

Uprawomocniła się decyzja Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w  Katowicach o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji linii kolejowej nr 151 od Kędzierzyna Koźla do Chałupek. PKP PLK może teraz występować o wydanie pozwolenia na budowę.

RDOŚ w Katowicach rozpatrywała wniosek PKP PLK „Prace na ciągu C-E 59 – linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” i wydawała decyzję środowiskową w grudniu 2024 roku, natomiast teraz decyzja już się uprawomocniła i zarządca sieci kolejowej ma w ręku jeden z kluczowych dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji. PKP PLK może teraz wystąpić o pozwolenie na budowę i w dalszej kolejności zorganizować przetarg na zrealizowanie tego zadania.

W tym roku ma zostać podpisana umowa na finansowanie prac na linii nr  151. Wartość inwestycji to prawie 2,7 mld zł, a wpisano ją do Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032). Przy czym trzeba przypomnieć, że kilka lat temu PKP PLK przeprowadziła pierwszą modernizację 54-kilometrowej trasy, ale była ona częściowa. Teraz odcinek Kędzierzyn Koźle – Chałupki ma otrzymać wyższy poziom techniczny, co poprawi możliwości operacyjne przewoźników pasażerskich i towarowych.

Pociągi będą mogły jeździć szybciej ku granicy z Czechami, gdyż prędkość składów pasażerskich wzrośnie do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Umożliwi to zainstalowanie nowych rozjazdów, nowocześniejszych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na trasie zostanie także ułożona nowa sieć trakcyjna i sieć telekomunikacyjna.

Prace będą prowadzone także na stacjach i przystankach kolejowych, gdzie krótkie perony zostaną wydłużone do 200 metrów, a układ torowy zostanie tak przebudowany, aby stacje mogły obsługiwać pociągi o długości 780  metrów.

Najszerszy zakres prac będzie dotyczył stacji Kędzierzyn – Koźle. Zostaną tu wybudowane np. dwa wiadukty, które odseparują ruch samochodowy i  kolejowy. Ponadto duże zakresy zadań są przewidywane m.in. na stacjach Kuźnia Raciborska, Nędza, Racibórz i Chałupki.

 

 

 

Podobne artykuły