W środę, 20 listopada 2024 roku, o godzinie 12:00, przed siedzibą Ministerstwa Infrastruktury w Warszawie (ul. Tytusa Chałubińskiego 6/4) odbędzie się pikieta Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce. Jak czytamy w komunikacie protest ma zwrócić uwagę na problemy związane z bezpieczeństwem, konkurencyjnością oraz przyszłością polskiego transportu kolejowego.
Drzwi Ministerstwa Infrastruktury pozostają zamknięte na dialog, a brak reakcji na kluczowe problemy naszej branży zmusza nas do działania w formie demonstracji. Protestujemy w obronie bezpieczeństwa, naszych miejsc pracy i przyszłości transportu kolejowego w Polsce. Masowy udział w tym proteście pokaże, że jesteśmy zjednoczeni i gotowi walczyć nie tylko o przyszłość polskiej kolei, ale także o bezpieczeństwo transportu dla wszystkich obywateli – komentuje Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, Leszek Miętek.
Kluczowe powody protestu
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych wskazuje na trzy główne problemy, które ich zdaniem wymagają pilnych działań:
1. Bezpieczeństwo ruchu kolejowego
Związek zwraca uwagę na wzrost liczby wypadków i incydentów na torach, w tym na przejazdach kolejowo-drogowych, oraz na tragiczne zdarzenia, które miały miejsce w 2024 roku. Na służbie zginęło trzech członków drużyn pociągowych.
Maszyniści apelują o modernizację systemów zabezpieczeń, skuteczniejsze procedury przeciwdziałania wypadkom i wzmocnienie nadzoru nad bezpieczeństwem. Jak podkreślają organizatorzy, poprawa tych obszarów jest kluczowa dla ochrony życia zarówno pracowników kolei, jak i pasażerów.
2. Warunki konkurencyjności kolei względem transportu drogowego
Związek wskazuje na wysokie stawki dostępu do infrastruktury kolejowej, które ich zdaniem ograniczają rozwój kolei, szczególnie w porównaniu z transportem drogowym. Związkowcy domagają się bardziej sprawiedliwego podejścia do opłat oraz regulacji dotyczących emisji CO2, które promowałyby kolej jako ekologiczny środek transportu.
3. Stan taboru kolei regionalnych
Zdaniem organizatorów protestu, wiele regionów w Polsce zmaga się z przestarzałym taborem kolejowym, który nie spełnia standardów nowoczesnego, niskoemisyjnego transportu. Związek wzywa do zapewnienia środków z Krajowego Planu Odbudowy na modernizację floty i równego traktowania inwestycji kolejowych i drogowych w ramach wsparcia dla rozwiązań ekologicznych.