Ekonomia i rynek Przewozy pasażerskie Wiadomości Wydarzenia

Pesa rozczarowana decyzją PKP Intercity

Pesa rozczarowana decyzją PKP Intercity Fot. Mat. pras. PESA

Bydgoska Pesa wydała oświadczenie, w którym nie kryje rozczarowania z decyzji PKP Intercity o rezygnacji z zakupienia kolejnych 10 pociągów dalekobieżnych Dart.

Przewoźnik zrezygnował z  dokupienia pociągów, co było możliwe na podstawie zawartego w 2014 roku kontraktu na kupno 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Dart. Pesa przyjmuje do wiadomości decyzję PKP Intercity, ale zarząd spółki nie kryje rozczarowania, że kolejowy przewoźnik nie kupi nowej partii nowoczesnych pociągów.

Fabryka odniosła się do zarzutów, że Darty są zawodne, podkreślając, że te pociągi wyprodukowano w rekordowym czasie 13 miesięcy i miały „choroby wieku dziecięcego”, ale po wyeliminowaniu tych problemów i naprawieniu błędów poddostawców „osiągnęły wskaźniki niezawodności na poziomie średnio 97 proc.”.

Producent przypomniał też wyniki badań na temat poziomu satysfakcji pasażerów z podróżowania pociągami Dart, które wykonali naukowcy z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. I wynika z nich, że średnia ocen opisujących odczuwalny przez pasażerów komfort jazdy pociągiem Dart wynosi 8,2 w 10-stopniowej skali.

Pesa oczekiwała innej decyzji PKP Intercity, a rezygnacja z zakupu pociągów powoduje problemy w Bydgoszczy i firmach kooperujących. “Dla Pesa decyzja PKP IC nie pozostanie zapewne bez wpływu na kondycję finansową i politykę zatrudnienia, a przypominamy, że mimo braku zamówień z rynku krajowego w roku 2016, inaczej niż konkurencja, nie zwalnialiśmy pracowników, czekając na zamówienie Dart” – wyjaśniono w stanowisku.

Mimo tych perturbacji, Pesa liczy na kolejne zamówienia od krajowych przewoźników i zaznacza, że skutki rezygnacji PKP Intercity z zakupu Dartów są niwelowane przez produkcję taboru dla innych przewoźników kolejowych, także zagranicznych (Deutsche Bahn), oraz tramwajów dla komunikacji miejskiej.