Strona główna » Wiadomości » Pasażerowie wrócą na linię 360

Pasażerowie wrócą na linię 360

Redakcja
Fot. PKP PLK S.A. / Damian Pawlak

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają prace budowlane na linii nr 360 z Gostynia do Kąkolewa w Wielkopolsce. Po prawie 20 latach, w 2029 roku, na tej trasie znowu pojawią się pociągi pasażerskie. Na inwestycję PLK przeznaczą ok. 156 mln zł netto z rządowego programu Kolej+.

Pierwsze prace budowlane z „Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus” ruszyły na stacji Gostyń. Po przygotowaniu zaplecza budowy – zgromadzenia tłucznia, szyn i podkładów – wykonawca rozpoczął demontaż dotychczasowej infrastruktury.

Inwestycje na torach muszą być efektywne. Dążymy do tego, aby prace sprzężone były z potrzebami przewoźników i podróżnych. Tak jest na linii z Gostynia do Kąkolewa, która może być przykładem triumfu rozsądku nad przeskalowaniem i megalomanią – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Podobną opinię wyraził szef PKP PLK.

Przy inwestowaniu publicznych pieniędzy chcemy osiągać widoczną poprawę systemu kolejowego. W przypadku trasy Gostyń – Kąkolewo, dzięki stosunkowo niewielkim nakładom, po wielu latach przywrócimy połączenia pasażerskie dla tysięcy mieszkańców, co zniweluje wykluczenie komunikacyjne w tej części Wielkopolski – stwierdził Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakres prac na lk 360

Prace między Gostyniem a Kąkolewem obejmują kompleksową wymianę infrastruktury na ponad 21 km odcinku linii nr 360. Na wzmocnionym podłożu ekipy budowlane ułożą nowy tor. Łączone bezstykowo szyny zwiększą komfort podróży i ograniczą wpływ kolei na otoczenie. To dlatego, że znacznie zmniejszą dźwięki generowane przez przejeżdżające pociągi. Modernizację trasy PLK zrealizują z wykorzystaniem nowoczesnych, specjalistycznych maszyn – m.in. podbijarek i oczyszczarek tłucznia, co pozwoli na szybkie i efektywne prowadzenie robót.

Z myślą o pasażerach powstaną wygodne przystanki w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Wyższe perony ułatwią wsiadanie i wysiadanie do pociągów. Będą dogodne dojścia, przystosowane także do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się. Na nowych peronach pojawi się antypoślizgowa nawierzchnię oraz wiaty i ławki, a także jasne oświetlenie i czytelne informacje.

Odnowiona trasa otrzyma nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Bezpieczeństwo zwiększy remont 21 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Gostyniu, Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie, Garzynie i Kąkolewie.

Inwestycja umożliwi przywrócenie połączeń pasażerskich na linii, która od 2011 r. wykorzystywana jest wyłącznie w ruchu towarowym. Po zakończonych pracach pociągi napędzane trakcją spalinową będą mogły pojechać jednotorową trasą z prędkością 120 km/h (pasażerskie) oraz 80 km/h (towarowe). Możliwe będą wygodne przejazdy do Leszna i dalej do Poznania.

Modernizację linii kolejowej 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo prowadzi Zakład Robót Budowlanych DOM. Na inwestycję, w formule „projektuj i buduj”, PLK przeznaczyły ok. 156 mln zł netto. Harmonogram zakłada, że wykonawca zakończy wszystkie prace w I kwartale 2029 roku. Wówczas mieszkańcy Gostynia i okolicznych miejscowości zyskają dogodny dostęp do kolei, która jest najbardziej ekologicznym i efektywnym środkiem transportu.

Inne zadania

W Wielkopolsce rządowy program „Kolej Plus” obejmuje także rewitalizację trzech innych linii kolejowych. To trasy Międzychód – Szamotuły, Śrem – Czempiń oraz ciąg komunikacyjny Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec. PLK podpisały dla nich umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Po analizie, wspólnie z samorządem województwa wielkopolskiego, PLK podjęły decyzję o odstąpieniu od planowanej wcześniej budowy linii Konin – Turek. Decyzja zapadła z uwagi na wzrost przewidywanych kosztów inwestycji oraz brak poparcia projektu ze strony niektórych władz lokalnych i części mieszkańców.

Podobne artykuły