VII Kongres Rozwoju Kolei
Infrastruktura Przewozy pasażerskie
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Pabianice Północ – nowy przystanek kolejowy w województwie łódzkim

Pabianice Północ – nowy przystanek kolejowy w województwie łódzkim Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy z wykonawcami na nowe inwestycje w województwie łódzkim. To budowa nowego przystanku w Pabianicach oraz budowa kładek z windami i tworzenie węzłów przesiadkowych w Głownie, Strykowie i Zduńskiej Woli. Zwiększy się dostęp do kolei, poprawi komfort podróży, będą wygodne przesiadki między pociągiem a środkami komunikacji miejskiej.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Całkowita wartość projektu wynosi 50 mln 221 tys. zł, a wartość dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 30 mln 771 tys.

Te przystanki są elementem większego programu. Mieszczą się w ramach naszych działań, które od początku podejmowaliśmy – działań, które miały za zadanie skoordynować połączenia kolejowe z innymi środkami transportu. Tego, na czym nam wspólnie bardzo zależy – mówił Marszałek Grzegorz Schreiber.

Odbudowujemy kolej regionalną i przywracamy dobre połączenia. Zwiększa się komfort obsługi na stacjach i przystankach oraz dostępność do pociągów dla wszystkich podróżnych. Kolejne inwestycje w województwie łódzkim, to budowa nowego przystanku Pabianice Północ oraz zwiększenie jakości dostępu do kolei wraz z integracją z innymi środkami transportu w Zduńskiej Woli, Strykowie i Głownie – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Zakres inwestycji:

  • Pabianice – powstanie nowy przystanek Pabianice-Północ przy przejeździe kolejowym w ciągu drogi krajowej nr 71. Wybudowane zostaną dwa perony, a w pobliżu (przy ul. Karniszewickiej) miejsca postojowe dla samochodów osobowych, nowe chodniki oraz wiata rowerowa;
  • Stryków i Głowno – wybudowane zostaną kładki wyposażone w windy. Osoby o ograniczonych możliwościach ruchowych zyskają dogodny dostęp do kolei. Powstaną miejsca postojowe dla samochodów, wiaty rowerowe. Przebudowane będą chodniki i podjazdy.
  • Zduńska Wola – Budynkowi przywrócony zostanie oryginalny wyraz architektoniczny przy wprowadzeniu funkcji towarzyszących obsłudze podróżnych. Powstaną nowe miejsca parkingowe, w tym dla niepełnosprawnych, przebudowane zostaną chodniki, powstanie nowe miejsce postojowe dla autobusów przed dworcem. Miasto przebuduje ul. Dworcową na odcinku ograniczonym jezdnią wokół Placu Żelaznego;

Przystanki znajdują się na trasie pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i będą tzw. węzłami multimodalnymi. Takie rozwiązanie zwiększy możliwość dostępu do kolei dla mieszkańców województwa. Zakończenie prac przewidziano na wszystkich obiektach w 2023 roku.

Od niedzieli nowe przystanki Łódź Retkinia i Łódź Warszawska

Łódź Retkinia – przystanek na linii nr 14 między stacją Łódź Kaliska i stacją Łódź Lublinek zapewni mieszkańcom osiedli Retkinia i Pienista, a także Karolewa i Rokicia szybsze i sprawniejsze dojazdy m.in. do Pabianic, Zduńskiej Woli i Sieradza. Dwa perony są przy centrum handlowym na ul. Maratońskiej. Wyposażono je w ławki, wiaty i elektroniczną informację pasażerską. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp do pociągów ułatwią windy i pochylnie.

Łódź Warszawska – bliżej do pociągu będą mieli mieszkańcy osiedli Rogi i Marysin w dzielnicy Bałuty. Przystanek został wybudowany na jednotorowej linii między stacją Łódź Widzew a Zgierz przy ulicy Warszawskiej. Peron wyposażono w ławki i wiaty, a także w zegary, wyświetlacze i infokioski. Winda ułatwi dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Przystanki Łódź Warszawska, Łódź Retkinia oraz Łódź Radogoszcz Wschód, a także Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek wybudowano i przebudowano w ramach projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin” o wartości 49,3 mln zł netto. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.