W Łodzi odbyło się ostatnie wojewódzkie spotkanie na temat rozwoju połączeń kolejowych. Teraz naukowcy, eksperci i kolejarze przystąpią do zbudowania na papierze Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
Panele regionalne organizowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. W Łodzi dyskusja skoncentrowała się m.in. na kierunkach rozwoju inwestycji kolejowych po 2035 roku. Data graniczna wynika z tego, że wtedy powstanie linia Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań. Wraz z nowym lotniskiem, czyli Portem Solidarność.
Władze regionu łódzkiego zapewniają, że rozwój kolei ma dla nich ogromne znaczenie.
Z jednej strony, województwo łódzkie ma szczęście i szansę być regionem, przez który będzie przebiegać linia Kolei Dużych Prędkości. Z drugiej – to stawia też przed nami dodatkowe wyzwania, szczególnie związane z funkcjonowaniem naszego przewoźnika, czyli Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. KDP to rwąca rzeka, która będzie przepływać przez województwo łódzkie, a naszym zadaniem jest zapewnić jej dopływy, czyli właśnie połączenia regionalne, które każdego dnia dowożą mieszkańców do pracy czy szkoły. Dlatego tak ważne jest, żebyśmy wspólnie wypracowywali rozwiązania, które uwzględnią rolę ŁKA, będącej kręgosłupem transportowym naszego regionu – stwierdziła Joanna Skrzydlewska, marszałek województwa łódzkiego.
Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK odpowiedzialny za inwestycje kolejowe, zapewnia, że zdanie lokalnych środowisk będzie brane pod uwagę przy dalszych pracach nad ZSK.
Łódzkie priorytety kolejowe
W województwie łódzkim do najważniejszych kierunków i relacji kolejowych w ruchu pasażerskim należy Warszawę, a także Wrocław i Poznań. Ponadto mieszkańcy chcą szybszych i wygodniejszych podróży do Trójmiasta i Krakowa.
Region duże nadzieje wiąże również z rozwojem połączeń towarowych. Działa tu bowiem wiele przedsiębiorstw polskich i zagranicznych, które potrzebują usług logistycznych na wysokim poziomie. Dla biznesu głównymi kierunkami transportu kolejowego jest w pierwszej kolejności Trójmiasto z portami Gdańsk i Gdynia. Poza tym liczą się Warszawa, Górny Śląsk, Poznań i Wrocław. Natomiast w kontekście transgranicznym największe znaczenie mają obecnie połączenia z Niemcami, Czechami i Ukrainą. W przyszłości najpewniej powróci zainteresowanie rozwojem połączeń kolejowych do Chin (przez Białoruś i Rosję).
Teraz, po zakończeniu wszystkich Regionalnych Paneli Eksperckich, rozpoczną się prace planistyczne i analizy sieciowe. Ich efektem będzie projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Autorzy ZSK oprą swoje prace m.in. na Pasażerskim i Towarowym Modelu Transportowym, a także na analizach aglomeracyjnych i regionalnych.