NaKolei.pl WiadomościPrzewozy pasażerskie Opóźnienia pociągów w Polsce – jak temu zaradzić?

Opóźnienia pociągów w Polsce – jak temu zaradzić?

MM
Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / Xycron

15 listopada br. Urząd Transportu Kolejowego opublikował raport, z którego wynika, że zaledwie 88,7% pociągów pasażerskich i jedynie 41% pociągów towarowych przyjechało o czasie. Należy przypomnieć, że za opóźniony pociąg UTK uznaje przyjazd składu powyżej 6 minutach od rozkładowego planu. Więcej o raporcie za III kwartał pisaliśmy tutaj.

Na punktualność pociągów wpływa wiele czynników: trudne warunki atmosferyczne (obfite opady deszczu czy burze, które miały miejsce w lipcu pozrywały trakcje), konieczność naprawy lub wymiany taboru. Dodatkowa praca operacyjna przewoźników np. podczas wzmocnień składów niestety generuje dodatkowe opóźnienie. Jak podaje PKP Intercity od początku 2021 roku liczba zdarzeń mających wpływ na ruch pociągów spowodowanych wyładowaniami atmosferycznymi lub ulewnymi opadami deszczu wyniosła blisko 1180 przypadków, podczas gdy w 2019 roku takich zdarzeń było dwa razy mniej. Dodatkowo PKP Intercity wskazało, że 58% opóźnień w III kwartale 2021 r. nie jest zależne od spółki.

Spojrzeliśmy również na dane sprzed pandemii, gdy w okresie szczytu przewozowego związanego z okresem wakacyjnym w 2019 roku podróż pociągami dalekobieżnymi wybrało niemal 14,2 mln pasażerów. Wówczas przewoźnik wzmocnił 1370 pociągów o 2283 wagony. Podczas tegorocznych wakacji zaś z usług narodowego przewoźnika skorzystało niemal 12,4 mln pasażerów, jednak wzmocnień było znacznie więcej: 2052 pociągi uzupełniono o  3300 wagonów, co także nie pozostało bez wpływu na punktualność pociągów, gdyż musiała być wykonana nieplanowa praca w zakresie zwiększenia podaży miejsc w najchętniej wybieranych pociągach. Co ciekawe pod względem liczby przewiezionych pasażerów w 2021 r. PKP Intercity zbliżyło się do wyniku z 2017 roku, gdzie nikt wtedy o pandemii nawet nie myślał.

W II kwartale 2021 roku współczynnik punktualności pociągów PKP Intercity wynosił 78,01%. Jak podaje Andrzej Bittel, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację Posłów na Sejm RP Klaudii Jachiry i Franciszka Sterczewskiego w sprawie opóźnień pociągów dalekobieżnych PKP Intercity S.A., statystyka punktualności uwzględniająca opóźnienia tylko z winy PKP Intercity wyniosła 91,7%. Wskazał również co rozumiane jest przez opóźnienie z winy przewoźnika: m.in. wydłużony czas jazdy (WCJ) z uwagi na jazdę składami zastępczymi za uszkodzone EZT, lokowanie podróżnych, naprawy lub wymiany na skutek awarii taboru. Odpowiedzią na te bolączki może być intensywnie prowadzony przez przewoźnika program inwestycyjny. Należy jednak pamiętać, że dostawy taboru to dość długi i złożony proces. Podpisana umowa dziś nie przyniesie nowych czy odnowionych pojazdów w ciągu kilku następnych miesięcy, lecz w okresie ponad 18 miesięcy. Przewoźnik informuje, że zakontraktował inwestycje na kwotę 5,5 mld zł brutto, w ramach której dostarczono m.in. 60 nowoczesnych wagonów COMBO, o czym pisaliśmy tutaj czy 30 nowoczesnych lokomotyw Griffin. Nowszy tabor to niższe opóźnienia wynikające z mniejszej liczby awarii. Jak podał Andrzej Bittel dzięki realizowanemu programowi inwestycyjnemu po jego zakończeniu w 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany. Potrzeby są dużo większe, bo i chęć zwiększania przewozów ma być dynamiczna w kolejnych latach. W styczniu br. PKP Intercity zapowiedziało, że po 2030 roku będzie przewoziło 74 mln pasażerów. Należy jednak szukać rozwiązań problemów opóźnień tu i teraz.

Aktualne opóźnienia związane są również z dużą skalą prowadzonych inwestycji kolejowych. Polska sieć kolejowa jest wielkim placem budowy. Liczba trwających prac remontowych jest przeogromna. Jako przykład warto podać remont linii średnicowej i samą Warszawę. Remont Warszawy Zachodniej spowodował zmianę organizacji ruchu pociągów (zatrzymywanie się pociągów na różnych stacjach w Warszawie).

Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Rozumiem Polityka prywatności