Strona główna » Wiadomości » Tabor » PKP Intercity odebrało wszystkie wagony COMBO zmodernizowane przez Pesę i ZNTK Mińsk Mazowiecki

PKP Intercity odebrało wszystkie wagony COMBO zmodernizowane przez Pesę i ZNTK Mińsk Mazowiecki

Redakcja
Fot. PKP Intercity

Flotę PKP Intercity wzmocniły ostatnie z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 COMBO. Modernizacją pojazdów zajęło się Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Tym samym warte 310 mln zł brutto wagony są włączane do pociągów jeżdżących między innymi do Szczecina, Wrocławia, Krakowa, Przemyśla czy Suwałk. 

Wagony COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

Inwestycje PKP Intercity sprawiają, że bezpieczne i komfortowe przejazdy stają się znakiem rozpoznawczym polskiego przewoźnika. Pojazdy COMBO spełniają najwyższe standardy dostępności, nowoczesności i przyjazności dla podróżnych. Inwestycje realizowane przez przewoźnika napędzają jednak nie tylko zainteresowanie podróżami, ale również całą polską gospodarkę, co jest istotnie ważne w trakcie trwającej pandemii koronawirusa. Zrealizowany kontrakt jest idealnym przykładem współpracy Spółki Skarbu Państwa z krajowymi firmami,  do czego w Ministerstwie Aktywów Państwowych zachęcamy. Dzięki temu zyskują wszyscy. Pasażerowie, PKP Intercity, gospodarka. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości – podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Zakończenie dostaw wagonów COMBO dla PKP Intercity to kolejny krok w wielkiej modernizacji polskiej kolei. Inwestycja ta jest dowodem na to, że narodowy przewoźnik nie zwalnia tempa w podnoszeniu komfortu i standardu podróżowania. Wprowadzane udogodnienia ucieszą wielu podróżnych, w tym osoby z niepełnosprawnościami, dla których podróżowanie po Polsce dzięki takim inwestycjom staje się o wiele łatwiejsze. Kolej to transport przyszłości, a my dążymy do tego, aby była bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna oraz ekologiczna – mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Nowe wagony z certyfikatem „Transport bez barier”

Zmodernizowane wagony COMBO uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja. Otrzymanie znaku dostępności przez nowy tabor oznacza, że jest on przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, seniorów czy rodziców podróżujących z dziećmi. W ten sposób PKP Intercity realizuje założenia rządowego programu Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Wagony COMBO są tego przykładem.

Najważniejsza dla nas jest perspektywa pasażera, to właśnie jego stawiamy na pierwszym miejscu i z myślą o nim przeprowadzamy kolejne inwestycje. Walczymy również z wykluczeniem transportowym osób z szczególnymi potrzebami i ograniczoną sprawnością. Chcemy, żeby z komfortowej i bezpiecznej podróży naszymi pociągami mógł cieszyć się każdy zainteresowany. Wzmocnienie naszej floty kolejnymi zmodernizowanymi wagonami COMBO przybliża nas do tego celu. Sukcesywnie inwestujemy w unowocześnianie i zakup nowych pojazdów, zapewniając wysoką jakość podróży wielu mieszkańcom miast i miasteczek – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.

W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

Komfort podróży dla pasażerów w całej Polsce

Pozostałą część wagonu tworzy przestrzeń bezprzedziałowa. W zależności od miejsca do siedzenia podróżni korzystają z indywidualnych lub czteroosobowych stolików. Do dyspozycji każdego pasażera jest gniazdko elektryczne oraz gniazda USB. W wagonie zapewniony jest dostęp do bezprzewodowego internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. W pojazdach COMBO wydzielona jest także przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery. W wagonach docelowo znajdą się również dwie maszyny vendingowe – jedna na napoje zimne i przekąski, a druga na ciepłe napoje.

Wagony COMBO kursują na trasach:

  • Szczecin – Trójmiasto – Olsztyn – Białystok;
  • Wrocław/Zielona Góra – Poznań – Gdynia/Olsztyn – Białystok;
  • Kraków/Lublin– Katowice – Wrocław – Zielona Góra –Szczecin – Świnoujście;
  • Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/Gorzów Wielkopolski;
  • Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.

Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91 555 814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Współpraca z polskimi producentami

Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów COMBO to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizuje Konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania.

Podczas modernizacji wagonów COMBO dla PKP Intercity korzystaliśmy z bogatego doświadczenia zdobytego podczas budowy nowych pojazdów. Dzięki temu zmodernizowane pojazdy są wyposażone w wiele innowacyjnych rozwiązań, które stosujemy w naszych najnowszych konstrukcjach. Cieszymy się, że to kolejny już kontrakt naszego Konsorcjum z narodowym przewoźnikiem, co pozwala nam realnie wpływać na komfort i bezpieczeństwo podróżnych – wyjaśnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Oprócz wagonów COMBO Konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity również elektryczne zespoły trakcyjne ED74. Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto. Dostawa unowocześnionych pojazdów nastąpi do czerwca 2023 roku.

Kontrakt na modernizację 60 wagonów COMBO stanowi ważny element naszej strategii taborowej wartej 19 mld złotych w perspektywie do 2030 roku. Przeprowadzane przez nas inwestycje poprawiają jakość podróżowania i przyczyniają się do wzrostu popularności kolei jako środka transportu – podkreśla Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Ekologiczna kolej – 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

Podobne artykuły