Strona główna » Wiadomości » Odbudowa linii 212 za dwa lata

Odbudowa linii 212 za dwa lata

Redakcja
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe

W 2027 roku kolejowe przewozy pasażerskie mają wrócić na trasę Lipusz-Bytów (województwo pomorskie). Zadanie odbudowy tego 25-kilometrowego odcinka linii nr 212 będzie powiązane z modernizacją trasy nr 201 z Gdyni do Kościerzyny.

 

Reaktywacja linia kolejowej nr 212 jest wpisana do paktu kolejowego dla Pomorza. W tym dokumencie jest mowa o modernizacji całej linii z Lipusza, przez Bytów do Korzybia, ale w pierwszej kolejności prace ruszą na odcinku Lipusz-Bytów. Wolę realizacji tej inwestycji potwierdza wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Najpierw musi jednak dojść do zmian własnościowych: nieczynna linia wróci pod zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. A potem PLK zrealizują projekt we współpracy z samorządem Pomorza.

Jeśli procesy własnościowe i inne ustalenia prawne uda się w miarę szybko przeprowadzić, wtedy pierwszy rozkładowy pociąg pojedzie z Lipusza do Bytowa w 2027 roku. Wtedy regularna kolej wróci na ten szlak po 34 latach – ostatni pociąg odjechał z Bytowa w 1993 roku. Od tamtej pory ruch kolejowy na tym odcinku linii 212 ma charakter co najwyżej sezonowy.

Zyska ziemia słupska

Władze Pomorza nie kryją, że projekt „212” należy do ich najważniejszych kolejowych priorytetów. To dlatego, że Bytów jest ważnym ośrodkiem miejskim i gospodarczym, a jednocześnie należy do miejscowości najbardziej wykluczonych komunikacyjnie w województwie. Co ważne – odnowienie linii nr 212 spowoduje poprawę skomunikowanie ziemi słupskiej z Trójmiastem. Gdyż jednocześnie odnowiona będzie komunikacja kolejowa Bytowa z Kościerzyną. Minister Malepszak informuje bowiem, że poprawia się parametry linii Kościerzyna – Lipusz. I wtedy rzeczywiście pociągi będą jeździły z Gdańska do Bytowa przynajmniej kilka razy na dobę.

Przebudowa linii 212 jest powiązana z modernizacją linii 201 z Gdyni do Kościerzyny i do Bydgoszczy. Po zakończeniu obu zadań kolej w trym rejo nie Pomorza uzyska pełną sprawność operacyjną.

Przypomnijmy, że „212” z Lipusza do Korzybia powstała pod koniec XIX wieku. Ruch pociągów zakończył się na początku lat 90-tych, przy czym najpierw pociągi przestały jeździć na odcinku Bytów – Korzybie. Od Lipusza do Bytowa jeżdżą jeszcze sporadycznie składy towarowe.

Podobne artykuły