Strona główna » Wiadomości » O dawnej i obecnej kolei

O dawnej i obecnej kolei

Redakcja
Fot. Górnośląska Kolej Wąskotorowa

W Bytomiu rozpoczyna się dzisiaj trzydniowy V Kongres Entuzjastów i Przyjaciół Kolei. Uczestnicy będą dyskutowali zarówno o wyzwaniach przed jakimi stoi współczesna kolej, jak i o ochronie dziedzictwa naszej branży.

 

Do Bytomia przyjadą więc zarówno profesjonaliści, czyli przedstawiciele spółek i instytucji kolejowych, jak i hobbyści, których pasją jest transport szynowy. Kongres ma na celu zarówno integrację środowiska kolejowego, jak i prezentację walorów kolei i zabytków techniki w różnych częściach kraju. Co roku wydarzenie organizowane przez Fundację ProKolej odbywa się w innym regionie kraju. Teraz wybór padł na Śląsk, gdzie kolej ma ogromne tradycje, ale i duże znaczenie i dokonania we współczesnych czasach.

Konferencje, spotkania prezentacje, debaty i inne najważniejsze wydarzenia kongresu odbędą się w bytomskim teatrze Rozbark. Uczestnicy kongresu zapoznają się m.in. z realizacją inwestycji kolejowych w czasach II RP i PRL w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Zobaczą także efekty współczesnych prac inwestycyjnych, w tym ujętych w programie Kolej+. Poruszony będzie także temat wykorzystania infrastruktury Górnośląskich Kolei Wąskotorowych jako elementu systemu transportowego. Tak jak ma to miejsce w wielu innych krajach, gdzie wąskotorówki działają jako zwykły element systemu transportowego.

Duża część dyskusji kongresowych pochłonie temat ochrony dziedzictwa kolejowego, w tym zabytków: wiekowego taboru, urządzeń sterowania ruchem i innych elementów kolejowej infrastruktury, których kolej już nie używa lub wychodzą stopniowo z zastosowania na rzecz nowoczesnych, elektronicznych systemów. A organizatorzy muzeów, kolejowych sal tradycji podzielą się swoimi doświadczeniami z prowadzenia takich placówek.

Natomiast w niedzielę, w godzinach 9:00-15:30 organizatorzy przygotowali na dworcu w Bytomiu wystawę taboru. Wszyscy chętni obejrzą historyczne i współczesne pojazdy, lokomotywy serii EP07, EP08 oraz EU200 „Griffin”, które pokaże PKP Intercity. W pokazie wezmą udział również inne lokomotywy spalinowe i elektryczne: Dragon (QEMETICA Cargo), 207E (Rail Polska, oraz SM42 (PKP CARGO Service). POLREGIO natomiast zaprezentuje historyczny elektryczny zespół trakcyjny EN71-001, a Koleje Śląskie nowoczesny elektryczny skład 31WEbc Impuls 2.

Podobne artykuły