Rio Grande, graniczna rzeka między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem została przecięta przez nowy drugi most kolejowy, który ma usprawnić przewozy ładunków między oboma krajami.
Dotąd dwa miasta: Laredo w Teksasie (USA) i Nuevo Laredo w stanie Tamaulipas (Meksyk) łączył jednotorowy most kolejowy. Teraz spółka Canadian Pacific Kansas City – pierwszy kolejowy przewoźnik towarowy obsługujący połączenia między Kanadą, USA i Meksykiem – zakończyła budowę drugiego mostu, co zapewnia jednoczesny ruch kolejowy w obie strony nad Rio Grande. Przewoźnik podkreśla, że w ten sposób ponad dwukrotnie wzrosła przepustowość „tego korytarza handlowego między Stanami Zjednoczonymi a Meksykiem, największym partnerem handlowym USA”.
Budowa kosztowała 100 mln dolarów, a jej efektem jest most kolejowy o długości prawie 357 metrów (1170 stóp). Razem z torami dojazdowymi wybudowano niemal 1372 metry nowej trasy (4500 stóp). Jednocześnie zamontowano nowe urządzenia, których celem jest poprawa bezpieczeństwa na przejściu granicznym. Chodzi zwłaszcza o kamery monitorujące ruch pociągów i nowy system kontroli wagonów przy pomocy promieni rentgenowskich.
Patronem nowego mostu został Patrick J. Ottensmeyer, ostatni prezes i dyrektor generalny Kansas City Southern (2015-2023), który doprowadził do fuzji Canadian Pacific i KCS (zmarł w lipcu 2024 r.). Ottensmeyer miał duże zasługi w negocjowaniu umów gospodarczych między USA, Kanadą i Meksykiem i rozwijaniu powiązań handlowych między tymi krajami. On także skutecznie zabiegał u władz USA o zgodę na budowę drugiego mostu kolejowego przez Rio Grande, o czym przypomniał podczas otwarcia przeprawy obecny szef Canadian Pacific Kansas City, KeithCreel.
KPKC zarządza 32 tys. km (20 tys. mil) sieci kolejowej, niemal w całości jednotorowej, łącząc pacyficzne i atlantyckie wybrzeża Kanady i Meksyku. W USA linia biegnie przez środkowe stany, m.in. przez Michigan, Missouri, Teksas. Spółka zatrudnia ok. 20 tys. kolejarzy.