Infrastruktura Kadry i ludzie Wiadomości
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Nowe miejsca pracy i wzrost gospodarczy. Firma Kearney przeanalizowała wpływ CPK na gospodarkę

Nowe miejsca pracy i wzrost gospodarczy. Firma Kearney przeanalizowała wpływ CPK na gospodarkę Mat. CPK

Jak wynika z raportu firmy konsultingowej Kearney, w latach 2020-2034, czyli w czasie projektowania i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, inwestycja ta wygeneruje wzrost łącznej produkcji w Polsce o 450 mld zł. Eksperci szacują, że w 2026 r., czyli w szczytowym okresie budowy, liczba miejsc pracy w Polsce wzrośnie dzięki CPK o prawie 100 tys.

Raport Kearneya, który analizuje inwestycyjną część projektu i jej wpływ na gospodarkę, jasno wskazuje na to, że ze względu na swoją skalę i globalny zasięg CPK będzie pozytywnie oddziaływał na polska gospodarkę poprzez tworzenie miejsc pracy, generowanie dochodów dla budżetu i wpływ na PKB.

Program CPK z racji swojej skali będzie w sposób pozytywny oddziaływał na gospodarkę, zarówno na etapie realizacji, czyli w czasie projektowania i budowy, jak też na etapie operacyjnym, czyli już podczas funkcjonowania portu lotniczego – mówi Tomasz Szykulski, ekspert z firmy Kearney.

Kearney szacuje, że dzięki inwestycji CPK w latach 2020-2034, łączna wartość produkcji (tzw. produkcja globalna) w Polsce wzrośnie o dodatkowych 450,2 mld zł, przy czym aż 60 proc. osiąganego wpływu przypadnie na lata 2024-2027. Według Kearneya, wartość dodana brutto– czyli suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych – wzrośnie w Polsce o 126,6 mld zł w latach 2020-2034. Największa część wzrostu gospodarczego ma wynikać z inwestycji kolejowych – 61 proc., a następnie z lotniskowych– 22 proc. i drogowych – 17 proc.
Jak szacują analitycy, tylko w 2026 r., czyli szczytowym roku budowy, dzięki inwestycji CPK zatrudnienie w Polsce zwiększy się o ponad 95 tys. miejsc pracy. Dla porównania: to około 20 proc. więcej miejsc pracy niż w 2019 r. posiadał największy polski pracodawca – Poczta Polska (81 tys. zatrudnionych). W momencie wstąpienia najwyższego wzrostu zatrudnienia (2026 r.) inwestycje kolejowe wygenerują 57 tys. nowych miejsc pracy, inwestycja lotniskowe ponad 28 tys., natomiast inwestycje drogowe prawie 10 tys.
W tym samym 2026 r. łączna wartość produkcji wzrośnie o dodatkowych 73,6 mld zł, a wartość dodana brutto wzrośnie o dodatkowych 20,8 mld zł, stanowiąc ok. 0,7 proc. PKB. r. – twierdzą eksperci Kearneya.
Największym beneficjentem realizacji CPK będzie branża budowlana, do której trafi większość inwestycji związanych z tym strategicznym projektem. Co jednak bardzo istotne, CPK będzie pełnić też rolę inwestycji napędzającej rozwój innowacji w Polsce, a jednocześnie pozwalającej na budowę know-how, z czego korzyści Polska będzie czerpała przez kolejne lata – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Wzrost produkcji globalnej będący efektem inwestycji CPK będzie zauważalny przede wszystkim w sektorach: budownictwo, produkcja przemysłowa, usługi finansowe i biznesowe, energetyka, handel hurtowy i detaliczny, transport i magazynowanie, IT i komunikacja. Ponadto dochód pracowników zatrudnionych w ramach podmiotów bezpośrednio i pośrednio związanych będzie przez nich wydawany w gospodarce krajowej.
Ze względu na skalę inwestycji CPK będzie bodźcem pobudzającym wzrost gospodarczy – podkreśla Mikołaj Wild, prezes CPK.

Budowa CPK wraz z inwestycjami kolejowymi i towarzyszącymi może zapewnić tysiące nowych miejsc pracy. Inwestycje w prace budowlane i rozwój technologii wywołają efekt mnożnikowy i pobudzą powiązane gałęzie gospodarki.

Pozytywny wpływ inwestycji CPK będzie widoczny zarówno na etapie inwestycyjnym (prace przygotowawcze i budowlane, które wymagają zaangażowania specjalistycznych firm, podwykonawców i tysięcy pracowników), jak też etapie operacyjnym (potrzeba pracowników, sprzętu, zasobów do funkcjonowania portu, nastąpi także przyciąganie kolejnych inwestycji w otoczeniu lotniska itd.).

Jak czytamy w raporcie, realizacja CPK pomoże wypełnić tzw. lukę popytową powstałą w wyniku ewentualnego spowolnienia gospodarczego po pandemii COVID-19. Kearney podaje przykłady analogicznych projektów infrastrukturalnych, które były bodźcem do boomu gospodarczego w innych krajach:

• Hong Kong International Airport (71 mln pasażerów w 2019 r.) przypomina założenia CPK. HKG powstał jako inwestycja typu greenfield (podobnie jak CPK), zastępując zbliżający się do granic przepustowości port Kai Tak położony w granicach miasta, a budowa zajęła niecałych siedem lat. Według danych za 2019 r., działanie HKG przełożyło się na utrzymanie 342 tys. miejsc pracy i 114 mld zł wpływu do PKB.

• Port lotniczy Monachium (48 mln pasażerów w 2019 r.) to inny projekt typu greenfield, zlokalizowany ok. 30 km od miasta, z którym jest sprawnie połączony koleją i siecią dróg. Port powstał na terenie, który w momencie budowy cechował się niską gęstością zaludnienia. Lotnisko posiada dwie drogi startowe o długości 4.000 m każda (jak I etap CPK), rozważana jest budowa trzeciej. Według autorów raportu wpływ gospodarczy MUC przełożył się w 2019 r. na 282 tys. miejsc pracy oraz 97 mld zł wpływu do PKB (0,6 proc. udziału w całkowitym PKB).
• Amsterdam Airport Schiphol (71 mln pasażerów w 2019 r.) powstał jako lotnisko centralne dla Holandii skomunikowane z resztą kraju za pomocą sieci kolei i dróg. W efekcie region zaczął przyciągać inwestycje zewnętrzne, tworząc wokół portu przestrzeń biznesową, czyli Airport City. Lotnisko AMS wygenerowało w 2019 r. na 400 tys. miejsc pracy oraz 132 mld PLN wpływu do PKB.
Na rozwój krajowej gospodarki wpływ mają również inwestycje kolejowe, które są nierozłącznym elementem CPK. Na program inwestycji kolejowych CPK składa się w sumie 12 tras, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i prawie 1.800 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane w latach 2020-2034.
Korzystny wpływ inwestycji kolejowych na gospodarkę potwierdzają wymienione w raporcie przykłady z Francji. Np. linia dużych prędkości TGV pomiędzy Tours a Bordeaux pozwoliła na skomunikowanie tej części kraju z Paryżem. Budowa tej części sieci przyczyniła się do powstania prawie 14 tys. miejsc pracy, a każde z nich wygenerowało kolejne 2,5 miejsca pracy dla lokalnej gospodarki.
                                                              Fot. CPK
                                                              Fot. CPK
                                                              Fot. CPK