Strona główna » Wiadomości » Tabor » Nowe EZT-y dla POLREGIO docelowo będą przechodzić przeglądy w Skarżysku-Kamiennej

Nowe EZT-y dla POLREGIO docelowo będą przechodzić przeglądy w Skarżysku-Kamiennej

Redakcja
Mat. Stadler

W Skarżysku-Kamiennej zostało otwarte Centrum Utrzymania Taboru Polregio. Jest to nowoczesny kompleks serwisowo-naprawczy dla pojazdów kolejowych, w którym pracę znajdzie ponad 100 osób. Inwestycja kosztowała blisko 50 mln złotych, a jej budowa trwała niecały rok.

Hala Centrum Utrzymania Taboru Polregio, która powstała na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” w Skarżysku-Kamiennej, ma za zadanie przede wszystkim naprawiać tabor kolejowy. Nowoczesny kompleks o długości 110 metrów mieści dwa kanały rewizyjne, dodatkowy tor naprawczy oraz zaplecze warsztatowe i socjalno-biurowe. Obiekt spełnia wyśrubowane wymogi pod względem ekologii i oszczędności energii. W budynku funkcjonuje m.in. instalacja fotowoltaiczna wraz z magazynem energii, a wentylacja jest wyposażona w urządzenia do odzysku ciepła.

Stawiamy na kolej w Polsce. Jej renesans to nie tylko modernizacja infrastruktury i zakup nowych pojazdów, ale również inwestycje w nowoczesne centra utrzymania taboru. Projekt zrealizowany w imponującym tempie na zamówienie spółki Polregio, oznacza dla miasta Skarżysko-Kamienna i największego przewoźnika regionalnego nowy impuls do rozwoju – stwierdził podczas uroczystego otwarcia inwestycji Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Dodał, że ta inwestycja to dobry przykład współpracy spółki Polregio i władz samorządowych woj. świętokrzyskiego.

Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio podkreślił, że otwarcie Centrum „to historyczny moment dla Polregio i kolei w Polsce”. Szef największego polskiego przewoźnika kolejowego przypomniał, że „blisko 140 lat temu w Skarżysku-Kamiennej na trasę wyruszył pierwszy parowóz, a 40 lat później pierwszy nowy parowóz w historii niepodległej Polski”.

Dzisiaj zapisujemy kolejną kartę w historii polskiej kolei. Do nowej hali na przeglądy trafi część z nawet 200 nowych EZT-ów, które otrzymamy w latach 2025-26. Konsekwentnie inwestujemy miliardy złotych w nowoczesną kolej regionalną – oświadczył podczas otwarcia Centrum Artur Martyniuk. Uzupełnił, że w nowym obiekcie będą serwisowane pociągi Polregio z województw świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego oraz tabor innych operatorów.

Bardzo się cieszę, że w ostatnim czasie w moim rodzinnym mieście udało się zrealizować tak wiele cennych inwestycji kolejowych. Zarówno w infrastrukturze bezpośrednio służącej pasażerom jak nowy dworzec kolejowy i jego najbliższe otoczenie: przejścia pieszo-rowerowe oraz zmodernizowane perony, ale także tam, gdzie pasażer pociągu ich nie dostrzega. Takimi właśnie są stacje techniczno-postojowe czy punkty utrzymaniowe – przyznał Andrzej Bętkowski, marszałek woj. świętokrzyskiego.

Hala Centrum Utrzymania Taboru Polregio jest jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Jak przekazał Robert Zaborski, dyrektor Świętokrzyskiego Zakładu Polregio, w hali – oprócz standardowo wykonywanych przeglądów składów kolejowych na poziomie P1 oraz P2 – planowane jest wykonanie ok. 150 przeglądów na 3. poziomie utrzymania, a także minimum 37 napraw rewizyjnych P4 do 2030 roku.

Dodać należy, że na ukończeniu już również budowa przejazdowej myjni dla pojazdów kolejowych. Ze stanowiskami mycia podwozia i wodowania taboru; z instalacją wtórnego wykorzystania wód przemysłowych, jak również wód opadowych – powiedział Robert Zaborski.

Centra utrzymania taboru stanowią istotną część wieloletniego planu rozwoju spółki. Inwestycja w Skarżysku-Kamiennej to krok milowy w realizacji strategii Polregio, jaką jest zwiększenie efektywności w zakresie utrzymania i napraw nowoczesnych pojazdów kolejowych. „Dzięki nowej hali spółka zwiększy potencjał do rozwoju zarówno w realizacji umów z województwami, jak i działalności komercyjnej” – powiedział Artur Martyniuk.

Pod koniec stycznia br. spółka podpisała umowy ramowe z czterema producentami taboru (Pesa, Newag, FPS Cegielski, Stadler) na zakup do 200 nowych pociągów za kwotę ponad 7 mld zł. Pierwsze dostawy pojazdów są planowane w 2025 r.

Podobne artykuły

0
Would love your thoughts, please comment.x