W najbliższych latach zachodnią część Torunia czeka rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Na przedłużeniu ul. Łukasiewicza, pomiędzy Castoramą a lotniskiem, zaplanowano budowę nowej zajezdni tramwajowej oraz linii tramwajowej. Inwestycja ta ma na celu poprawę funkcjonowania miejskiego transportu publicznego i dostosowanie go do współczesnych wymogów, zwłaszcza w kontekście ekologicznego i szybkiego transportu tramwajowego.
Pierwotne plany przewidywały zlokalizowanie zajezdni tramwajowej przy ulicy Legionów, gdzie obecnie znajduje się zajezdnia autobusowa. To obszar silnie zurbanizowany. Zwarta zabudowa tego terenu nie daje możliwości ewentualnej dalszej rozbudowy zajezdni, która wraz z rozwojem sieci tramwajowej również powinna się rozrastać. W bezpośrednim sąsiedztwie znajdują się tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową. Takie umiejscowienie mogłoby negatywnie wpływać na codzienne funkcjonowanie mieszkańców, m.in. poprzez hałas i natężony ruch pojazdów – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. – Ponadto analiza istniejących korytarzy transportu tramwajowego zawarta w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Obszaru Funkcjonalnego Torunia wykazała, że w docelowym, optymalnym scenariuszu rozwoju miasta rekomenduje się budowę nowych linii tramwajowych na zachód Torunia. Budowa zajezdni tramwajowej w nowej lokalizacji, nieopodal Szosy Bydgoskiej, a także budowa nowej linii tramwajowej łączącej pętlę Motoarena z zajezdnią, zapoczątkują realizację tej strategii. Nowy odcinek torowiska zapewni dojazd do punktów handlowo-usługowych zlokalizowanych na tym obszarze oraz do stadionu żużlowego – dodaje.
Dotychczasowa zajezdnia tramwajowa w Toruniu, wybudowana w 1891 roku, nie jest w stanie spełniać dzisiejszych wymogów z powodu ograniczonej przestrzeni i historycznego charakteru. Modernizacja tego obiektu wiązałaby się z koniecznością zmniejszenia liczby torów, co ograniczyłoby efektywność jego działania. Dlatego konieczne stało się wybudowanie nowej, nowoczesnej zajezdni, która zajmie obszar ok. 11,5 ha. Inwestycja obejmuje budowę torów wewnętrznych, hal naprawczych i odstawczych dla tramwajów, a także innych niezbędnych obiektów, jak myjnia i tokarka podtorowa.
Do nowej zajezdni prowadzić będą drogi z dwóch stron: od Szosy Bydgoskiej na południu i od ul. Łukasiewicza na wschodzie, a także nowa linia tramwajowa, która w przyszłości może być przedłużona na zachód. Termin realizacji inwestycji przewidziano na okres między końcem 2026 roku a początkiem 2029 roku. Szacunkowy koszt budowy zajezdni wynosi około 130 mln zł netto.
Nowa linia tramwajowa, o długości około 3,5 km, będzie dwutorowa i połączy pętlę Motoarena z nową zajezdnią. Pierwszy odcinek trasy, o długości około 100 metrów, będzie przebiegał w pasie dzielącym jezdnie Szosy Bydgoskiej, a następnie skręci w ul. Pera Jonsonna i będzie biec wzdłuż niej, aż do bezpośredniego otoczenia Motoareny. Następnie trasa skręci na północny zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód dotrze do zajezdni. Wzdłuż trasy przewidziano budowę trzech zespołów przystanków tramwajowych, a większość torowiska będzie miała formę zielonego torowiska.
Koszt budowy nowej linii tramwajowej szacowany jest na około 40 mln zł netto. Zarówno budowa zajezdni, jak i nowej linii tramwajowej, są częścią projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji tramwajowej w Toruniu”, który ma być współfinansowany ze środków Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko. Wniosek o dofinansowanie został złożony 27 czerwca, a Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu przygotowuje się już do rozpoczęcia procedur projektowych dla obu inwestycji.

Mat. MZK w Toruniu Sp. z o.o.