Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Na Węgrzech uruchomiono pierwszy tramwaj dwusystemowy. Połączenie linii tramwajowej z kolejową

Na Węgrzech uruchomiono pierwszy tramwaj dwusystemowy. Połączenie linii tramwajowej z kolejową

Redakcja
Fot. Mav

Na Węgrzech wystartował pierwszy tramwaj dwusystemowy. „Tram-train” kursuje zarówno po liniach tramwajowych oraz połączy dwie pobliskie miejscowości, kursując po linii kolejowej.

Dzisiaj, 29 listopada o godzinie 3:31 w swoją premierową trasę wyruszył pierwszy tramwaj dwusystemowy na Węgrzech. Tram-train będzie kursować co godzinę od 3:31 do 23:31 z Hódmezővásárhely do Szeged, w relacji powrotnej tramwaj dwusystemowy będzie jeździć co godzinę od 4:38 do 23:38. Natomiast od stycznia do połowy marca 2022 roku w godzinach szczytu tramwaje dwusystemowe mają kursować co 20 minut.

Na długości 31,6 km tramwaj dwusystemowy jedzie przez Szeged na linii tramwajowej nr 1 z dworca Szeged do dworca Szeged-Rókus. Tam następnie wjeżdża na linie kolejową nr 135 Szeged – Békéscsaba. W okolicach stacji Hódmezővásárhely Népkert pojazd zjeżdża ponownie na linie tramwajową, by przez miasto dojechać do dworca głównego w Hódmezővásárhely

Na przystankach na trasie tramwajowo-kolejowej zamontowano automaty biletowe, w których można zakupić zarówno bilety miejskie, jak i kolejowe na inne połączenia. Póki co podróże tramwajem dwusystemowym będą darmowe – do 15 kwietnia 2022 roku.

Z uwagi na wyjątkowość projektu, ostateczny rozkład jazdy ma zostać wypracowany na podstawie badań potoków pasażerskich. Ma to potrwać maksymalnie do 15 marca 2022 roku.

36-metrowy, 71-tonowy, spalinowo-elektryczny tramwaj dwusystemowy wyprodukowany przez Stadlera ma 216 miejsc siedzących. Jest w pełni niskopodłogowy oraz dostosowany dla osób z niepełnosprawnością. Jednostka na liniach tramwajowych może kursować z maksymalną prędkością 50 km/h, natomiast na trakcji spalinowej na linii kolejowej z prędkością 100 km/h. MÁV zamówił łącznie 12 takich jednostek od Stadlera.

 

Podobne artykuły