Strona główna » Wiadomości »  Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych dzięki umowie  Centrum Unijnych Projektów Transportowych z PKP PLK S.A.

 Modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych dzięki umowie  Centrum Unijnych Projektów Transportowych z PKP PLK S.A.

Redakcja
Mat. CUPT

Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.) na realizację projektu mającego na celu poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych. Projekt ten jest finansowany w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), z całkowitym dofinansowaniem unijnym wynoszącym prawie 162 miliony złotych.

Inwestycja PKP PLK S.A. w nowym etapie skupia się na znaczącej poprawie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, z planowanym zakończeniem projektu w pierwszym kwartale 2026 roku.

Nowy etap inwestycji obejmuje modernizację 91 przejazdów kolejowo-drogowych w Polsce, z różnorodnymi innowacyjnymi rozwiązaniami dostosowanymi do specyfiki każdego z nich:

– Zabudowa samoczynnego systemu przejazdowego na 84 przejazdach.
– Zabudowa systemu telewizji użytkowej (TVu) na 11 przejazdach.
– Przebudowa oświetlenia na 64 przejazdach.
– Zabudowa tarcz ostrzegawczych na 88 przejazdach.
– Zabudowa urządzeń rogatkowych na 35 przejazdach.
– Modernizacja nawierzchni drogowej przejazdu na 7 przejazdach.

Projekt zakłada realizację 11 odrębnych zadań na różnych liniach kolejowych i regionach kraju, w tym modernizację 26 przejazdów na liniach kolejowych nr 274, 279, 286, 290, 309, 311 i 346 oraz prace na liniach kolejowych nr 137, 274, 291, 276, 277, 143, 70, 1, 68, 7, 3, 309, 322.

Korzyści płynące z realizacji projektu obejmują:

– Dostosowanie infrastruktury kolejowej do potrzeb przewoźników.
– Zwiększenie bezpieczeństwa dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym.
– Poprawa ogólnego bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
– Podniesienie komfortu podróży i obsługi pasażerów.
– Racjonalizacja kosztów eksploatacji infrastruktury.

Montaż monitoringu ograniczy dewastację infrastruktury kolejowej, a centralizacja urządzeń przejazdowych pozwoli na lepszą współpracę z systemami sterowania ruchem kolejowym. Projekt ten stanowi istotny krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności polskiego systemu kolejowego.

Podobne artykuły