PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą testy nowej nawierzchni bezpodsypkowej, które potrwają do końca września. Innowacyjne rozwiązanie zostało zastosowane na poligonie badawczym przy przystanku kolejowym Kraków Przylasek. Pomyślne wyniki badań pozwolą na wdrożenie tej technologii w sieci kolejowej zarządzanej przez PLK, szczególnie w miejscach o wysokich wymaganiach technicznych, takich jak tunele. Nowa nawierzchnia ma na celu redukcję drgań i hałasu generowanego przez przejeżdżające pociągi.
Testowany system nawierzchni kolejowej pochodzi z Austrii i jest z powodzeniem stosowany m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Czechach, Katarze oraz Australii. Producent podkreśla, że w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami, nowa nawierzchnia wyróżnia się wysoką trwałością, stabilnością oraz skutecznym ograniczaniem wibracji i hałasu. Pierwszy w Polsce 200-metrowy odcinek tej nawierzchni został ułożony w ubiegłym roku na linii kolejowej nr 95 (Podłęże – Kraków Mydlniki) w pobliżu przystanku Kraków Przylasek.
Obecnie eksperci PKP PLK S.A. oraz Instytutu Kolejnictwa analizują zachowanie nowej nawierzchni pod wpływem intensywnego ruchu, w tym ciężkich składów towarowych. Końcowe pomiary planowane są na wrzesień. W przypadku pozytywnych wyników testów nawierzchnia może uzyskać certyfikację do powszechnego stosowania w Polsce, zwłaszcza w miejscach wymagających ograniczenia wpływu torów na otoczenie. Może również stanowić alternatywę dla klasycznych konstrukcji nawierzchni w przypadku Kolei Dużych Prędkości.