Strona główna » Wiadomości » Miliardy złotych na transport – Fundusze Europejskie zmieniają Polskę

Miliardy złotych na transport – Fundusze Europejskie zmieniają Polskę

Redakcja
Fot. CUPT

Prawie 100 miliardów złotych z Unii Europejskiej pomoże w najbliższych latach rozwijać transport w Polsce! Centrum Unijnych Projektów Transportowych zapowiada kolejne nabory na pozyskanie unijnych środków. Już teraz o dofinansowanie mogą ubiegać się ci, którzy swoją flotę chcą rozszerzyć o nowe elektryczne lub wodorowe autobusy. Ale to nie koniec – w tym roku ruszają inne konkursy.

Jest to kontynuacja działań z ostatnich 20 lat, w czasie których Fundusze Europejskie pomogły zrewolucjonizować przemieszczanie się po naszym kraju. Od 2007 roku blisko 200 mld zł z Unii Europejskiej wsparło rozwój infrastruktury transportowej w Polsce.

Mat. CUPT

Dofinansowanie unijne wzmacnia konkurencyjność polskiej gospodarki, zasilając setki inwestycji w sektorze drogowym, kolejowym czy miejskim. Fundusze Europejskie cały czas wspierają też polskie lotnictwo, transport morski i śródlądowy czy intermodalny. Pieniądze przeznaczane są również na projekty z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zrównoważonej mobilności.

 

Mat. CUPT

Pozyskane przez lata środki unijne przyczyniły się do unowocześnienia, poprawy bezpieczeństwa, podniesienia komfortu podróży, wzrostu dostępności i zwalczania zjawiska wykluczenia transportowego w polskiej branży transportowej. Dzięki nim łatwiej, przyjemniej, szybciej i bezpieczniej podróżujemy, dbając o środowisko. Prawdziwym przełomem na polskiej kolei stało się wprowadzenie na tory 20 nowoczesnych składów Pendolino do floty PKP Intercity. Nowoczesne zespoły trakcyjne przyczyniły się do wzrostu popularności kolei jako nie tylko ekologicznego, ale też komfortowego i modnego sposobu przemieszczania się.

Zakup składów oraz hali do ich obsługi zostały dofinansowane przez Unię Europejską na łączną kwotę 344,6 mln zł. Wynoszące 775,6 mln zł dofinansowanie przyczyniło się do powstania tunelu między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. To pierwsze stałe drogowe połączenie terenów rozdzielonych do tej pory przez rzekę Świnę. Mający 3,2 km długości tunel pozwala przejechać na drugi brzeg w ciągu zaledwie kilku minut. Wcześniej – mieszkańcy lewobrzeżnej części Świnoujścia byli odcięci od reszty Polski, skazani na oczekiwanie w długich zatorach do wjazdu na przeprawę promową.

Z kolei ponad 7,4 mld zł Funduszy Europejskich wsparło zaprojektowanie i powstanie 18 stacji drugiej linii metra w Warszawie. Dzięki unijnym środkom podziemna kolejka połączyła oba brzegi Wisły i usprawniła przemieszczanie się po mieście. Stolica zyskała 65 nowoczesnych pociągów, powstało też pełne zaplecze techniczne metra. Istotnych dla polskiego transportu projektów wspartych przez Unię Europejską było jednak znacznie więcej.

Efektem dofinansowania z Funduszy UE jest:

  • wyposażenie ponad 15,4 tys. km linii kolejowych w systemem ERTMS/ETCS,
  • wybudowanie oraz przebudowa ponad 3,7 tys. km dróg,
  • wdrożenie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na TEN-T,
  • wdrożenie projektów w ramach Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Lotniczym.

Dzisiaj dzięki dofinansowaniu ze środków UE korzystamy z 5 258 nowych pojazdów kolejowych, 2196 jednostek nowego lub zmodernizowanego taboru komunikacji miejskiej, niemal 100 zmodernizowanych dworców kolejowych oraz nowych linii tramwajowych i linii metra, zmodernizowanych dróg wodnych, budowli hydrotechnicznych na śródlądowych drogach wodnych, portów lotniczych, terminali intermodalne i wybudowanych stacji tankowania wodoru i pojazdów elektrycznych.

Wieloletnie i efektywne wykorzystanie Funduszy Europejskich w poszczególnych sektorach transportu pozwoliło na znaczne podniesienie jakości infrastruktury w naszym kraju. Sieć transportowa jest coraz bardziej spójna, podróże są bezpieczne i bardziej komfortowe. Dzięki inwestycjom w transport gospodarka krajowa ulega wzmocnieniu, a jej transformacja w kierunku niskoemisyjności staje się coraz bardziej realna – mówi Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Przyszłość polskiego transportu z perspektywy finansowej UE 2021-2027

Wsparcie polskiego transportu będzie kontynuowane. W nowej perspektywie finansowej na lata 2021-2027 Centrum Unijnych Projektów Transportowych ma do rozdysponowania łącznie 95,7 mld złotych. Te środki już znajdują swoje zastosowanie w ramach zawartych umów.

Pieniądze trafiają do beneficjentów w ramach programów:

  • Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat Środowisko 2021-2027 (55,3 mld zł),
  • Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 (3,1 mld zł),
  • Instrumentu „Łącząc Europę” CEF2 2021-2027 (11,4 mld zł) oraz dodatkowo z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – 25,9 mld zł.

Środki zostaną przeznaczone na zapewnienie lepszego dostępu do transportu dla mieszkańców, rozwój transportu zero- i niskoemisyjnego, uspójnienie sieci transportowej, również w ramach sieci TEN-T czy utworzenie nowych połączeń z Ukrainą.

W praktyce oznacza to m.in.: wsparcie zakupu lub modernizacji autobusów, pociągów, tramwajów, budowę lub przebudowę dróg, terminali intermodalnych, linii kolejowych czy infrastruktury lotniczej. Dofinansowanie otrzymają też inwestycje dotyczące cyfryzacji w transporcie i zwiększające bezpieczeństwo transportu.

Jak dotąd – w ramach aktualnej perspektywy – CUPT i beneficjenci podpisali już ponad 80 umów na wsparcie. Ale z każdym dniem ta liczba stale wzrasta, ponieważ cały czas rozpoczynają się nowe nabory.

Zakończyliśmy już nabór wniosków w trybie konkursowym na autobusy i pasażerski tabor kolejowy z KPO. Dodatkowo jesteśmy w trakcie rozpatrywania wniosków z kilku konkursów. Z FEnIKS analizujemy wnioski złożone na dofinansowanie infrastruktury lotniczej w TEN-T, kolei i bezpieczeństwa na kolei, a z KPO na transport intermodalny, tramwaje i kolejne autobusy. Co ważne, właśnie ogłosiliśmy nowy konkurs na zeroemisyjny tabor autobusowy wraz z niezbędną infrastrukturą – tłumaczy Sylwia Cieślak-Wilk, zastępca dyrektora CUPT.

W poniedziałek, 9 września 2024 r. wystartował 3. z rzędu nabór na autobusy z KPO, który zakłada wsparcie przedsięwzięć w zakresie zakupu nowego zeroemisyjnego taboru autobusowego (elektrycznego, wodorowego) wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania/tankowania. Łączna pula środków na wsparcie to prawie 591 mln zł. Wnioski mogą składać operatorzy i organizatorzy publicznego transportu zbiorowego do 4 października 2024 r.

Natomiast w najbliższym czasie CUPT planuje ogłoszenie nowych konkursów. W listopadzie: na transport intermodalny z FEnIKS 2021-2027. Środki pozwolą m.in. wybudować lub przebudować terminale czy zakupić nowy tabor kolejowy. Planowany termin ogłoszenia tego naboru to listopad 2024 r.

Wkrótce rozpocznie się też nabór dotyczący cyfryzacji transportu, czyli wyposażenia pojazdów kolejowych w system ERTMS zwiększający bezpieczeństwo ruchu oraz poprawiający komfortu pracy maszynistów. Tutaj planowany termin ogłoszenia naboru zależy od akceptacji programu pomocowego przez KE (ale jeszcze w 2024 r.).

 

 

Podobne artykuły