Strona główna » Wiadomości » Linia nr 38 stanie się w pełni przejezdna

Linia nr 38 stanie się w pełni przejezdna

Redakcja
Fot. PKP PLK/ Damian Strzemkowski

Pozostały ostatnie tygodnie do powrotu pociągów na modernizowaną trasę Giżycko – Korsze. Od czerwca dojazd koleją do krainy Wielkich Jezior Mazurskich jest możliwy od strony Ełku, a od 14 grudnia pociągi wjadą na stację Giżycko także od strony Olsztyna. Dzięki wartej 1,8 mld zł netto inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., mieszkańcy i turyści zyskają możliwość sprawnych, bezpiecznych i przyjaźniejszych dla środowiska podróży koleją.

 

Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Giżycko – Korsze to aktualnie największa inwestycja PKP PLK na terenie woj. warmińsko – mazurskiego. W lipcu br. po trasie z Ełku do Giżycka zaczęły jeździć pociągi elektryczne. W wakacje samorząd województwa warmińsko-mazurskiego uruchomił regionalne połączenia kolejowe z Ełku do Giżycka. Urząd marszałkowski w Olsztynie po wakacjach zdecydował o utrzymaniu tych pociągów. Natomiast wszyscy czekali na otwarcie odcinka z Korsz do Giżycka, co nastąpi w połowie grudnia. I linia nr 38 stanie się w pełni przejezdna.

Efektem będzie lepszy dostęp do kolei w tej części regionu, mniejsze oddziaływanie infrastruktury na środowisko oraz krótsze podróże między Ełkiem a Olsztynem. Najszybsze pociągi przyśpieszą z 80 do 160 km/h. Pokonują dzięki temu wspomnianą trasę w czasie poniżej 2 godzin, tak więc o około 50 minut szybciej niż przed modernizacją.

Cieszę się, że Giżycko umacnia się na kolejowej mapie Polski. Modernizacja trasy Ełk – Giżycko – Korsze to ważny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej i poprawie komfortu mieszkańców i gości odwiedzających Mazury – powiedział Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Powstają mijanki

Linia nr 38 to jedne z najważniejszych szlaków w województwie warmińsko-mazurskim. Dlatego PKP PLK nie czekały na zakończenie modernizacji trasy, ale udostępniały ją przewoźnikom etapami.

Mieszkańcy już korzystają z pierwszych efektów modernizacji trasy z Ełku przez Giżycko do Korsz. Docelowo znacznie skrócimy czas podróży koleją w tej części regionu. Najszybszym pociągom dojazd z Ełku do Olsztyna zajmie mniej niż 2 godziny. Dzięki pracom modernizacyjnym i utrzymaniowym konsekwentnie skracamy czasy przejazdów na liniach na terenie całego kraju, jednocześnie pamiętając o bezpieczeństwie ruchu kolejowego, współpracy z przewoźnikami w doskonaleniu oferty podróży i przygotowaniu infrastruktury ułatwiającej dostęp do kolei wszystkim podróżnym – powiedział Michał Gil, członek zarządu i dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Na odcinku Ełk – Giżycko prace zbliżają się do zakończenia, więc wkrótce linia nr 38 stanie się w pełni przejezdna. Trwają ostatnie roboty przy budowie mijanek na przystankach Woszczele oraz Siedliska. Dodatkowe tory poprawią przepustowość na trasie, na którą wjedzie więcej pociągów. Składy spalinowe wróciły na ten odcinek w czerwcu br. A od września korzystają z niego także pociągi elektryczne. Oddanie do użytku nowej sieci trakcyjnej otworzyło nowy rozdział w historii kolei na Mazurach.

Co robi wykonawca

Prace na odcinku Giżycko – Korsze przebiegają zgodnie z planem, wyprzedzając nawet założony harmonogram. Gotowe są konstrukcje peronów na stacjach i przystankach. Chodzi o Wilkasy-Niegocin, Sterławki Małe, Sterławki Wielkie, Martiany, Kętrzyn, Nowy Młyn, Linkowo, Tołkiny oraz Korsze. Aktualnie wykonawca koncentruje się na przebudowie układu torowego stacji Kętrzyn. Trwają również prace związane z instalacją systemów teletechnicznych i sterowania ruchem kolejowym oraz wywieszaniem sieci trakcyjnej. Wykonawca kończy też roboty wykończeniowe na obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach oraz przepustach. Do przebudowy pozostaje jeszcze część przejazdów kolejowo-drogowych zlokalizowanych na tym odcinku. Kolejarze zwiększą poziom bezpieczeństwa dzięki zabudowie nowych rogatek i sygnalizatorów świetlnych.

Zakończenie robót między Giżyckiem a Korszami planowane jest w połowie 2026 r.. Zaś udostępnienie tego odcinka przewoźnikom dla ruchu trakcją spalinową w grudniu br. Jazda pociągami elektrycznymi będzie możliwa po uzyskaniu dopuszczenia dla podsystemu „Energia” z Urzędu Transportu Kolejowego.

Linia nr 38 stanie się w pełni przejezdna. Wartość prac na odcinku Giżycko – Korsze wynosi 876 mln zł netto (1,077 mld zł brutto). Zadanie to PKP PLK współfinansuje ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Wartość robót na odcinku Ełk – Giżycko wynosi 658 mln zł netto (809 mln zł brutto). W tym jest dofinansowanie z Unii Europejskiej . Po pierwsze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz po drugie – z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko.

W ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze wraz z elektryfikacją” powstanie także pięć podstacji trakcyjnych do zasilania sieci. Aktualnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanie decyzji administracyjnych. Zakończenie robót PKP PLK planują w III kwartale 2026 r. Ich wartość wynosi 233 mln zł netto (286 mln zł brutto), w tym dofinansowanie ze środków KPO. Łączna wartość umów na roboty budowlane na linii kolejowej nr 38 wynosi prawie 1,8 mld zł netto, czyli ponad 2,17 mld zł brutto.

Podobne artykuły