Spółka z hiszpańskiej Grupy Renfe – Renfe Alquiler zatwierdziła możliwość wydzierżawienia 21 pociągów Alstom Coradia na rzecz Leo Express. Renfe w zeszłym roku wykupił 50% udziałów w LEO Express.
Rada Nadzorcza Renfe Alquiler zatwierdziła możliwość wydzierżawienia 21 pociągów Alstom Coradia na rzecz Leo Express. Renfe Alquiler jest spółką wchodzącą w struktury Grupy Renfe, która zajmuje się dzierżawą pojazdów szynowych. Grupa Renfe z kolei jest w 50% właścicielem LEO Expressu, gdzie pakiet akcji został nabyty w 2021 roku.
21 jednostek, które zostaną wydzierżawione, pozwoli firmie Leo Express, należącej do Renfe w Europie Środkowej, obsługiwać połączenie Bratysława – Komárno przez następne 10 lat. Rozpoczęcie eksploatacji planowane jest na grudzień 2023 roku, a do jego realizacji niezbędne jest posiadanie tych 21 pociągów – czytamy w komunikacie Renfe.
LEO Express będzie dzierżawić 21 pociągów Coradia LINT 41. Zgodnie z umową do Czech wszystkie pojazdy mają trafić do końca sierpnia 2023 roku. Umowa ma obowiązywać do grudnia 2032 roku.
Operacja ta jest częścią Planu Strategicznego Renfe , który przewiduje rozwój międzynarodowej działalności Renfe – czytamy w komunikacie Renfe.
Przypomnijmy, że w 2021 roku LEO Express zostało odkupione przez Renfe, które posiada obecnie 50 procent udziałów w firmie. Pięć procent udziałów zostało kupionych przez szwedzką firmę EuroMaint, która zajmuje się utrzymaniem taboru kolejowego. EuroMaint z kolei kilka lat temu zostało w całości kupione przez hiszpańskie CAF. Niedawno informowaliśmy na łamach 'NaKolei.pl”, że LEO Express wnioskuje do Urzędu Transportu Kolejowego o rozszerzenie swojej działalności na terytorium Polski. Chodziło o wnioski:
- na trasę Praga – Wrocław – Praga od 2024 do 2029 roku; 4 pary pociągów;
- na trasę Praga – Kraków – Praga od 2024 do 2029 roku; 5 par pociągów.
Czytaj więcej: LEO Express wnioskuje o możliwość codziennej jazdy między Pragą a Krakowem
Jak wskazywaliśmy na łamach 'NaKolei.pl’ do realizacji powyższych planów potrzebny byłby nowy tabor. W obydwu wnioskach złożonych przez LEO Express pojawia się informacja, że do obsługi tras Praga – Kraków – Praga oraz Praga – Wrocław – Praga będą wykorzystywane pojazdy Serii 480 (Flirty) o numerach od 01 do 05. Czyli pięć pojazdów (wszystkie Flirty jakie posiada LEO) miałyby być skierowane do obsługi codziennie łącznie dziewięciu par pociągów z Pragi do Polski na dwóch różnych trasach. Wtedy to też wskazywaliśmy, że nie powinniśmy wykluczać, że nowy właściciel z „grubym portfelem” będzie prowadził ekspansję w naszym regionie poprzez inwestowanie w LEO Express.
Zamiarem Leo Express jest dalsza ekspansja na inne linie komercyjne i regionalne w Republice Czeskiej i poza nią przy wsparciu partnera strategicznego Renfe – czytamy w komunikacie Renfe.
Na biurku Prezesa @UTKgovpl leżą dwa wnioski @leoexpress na trasy Praga – Wrocław i Praga – Kraków. Łącznie przewoźnik chce uruchamiać od grudnia 2024 r. codziennie 9 par pociągów. Coś czuję, że Leo zaskoczy nas inwestycjami w tabor.https://t.co/IfE3NDB5lh
— Adrian Izydorek (@IzydorekAdrian) December 7, 2022

