Polska kolej przez ostatnie cztery lata nadrobiła ogromne zaległości. Zakończono 70% inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego, w kwietniu 2016 roku było to 17 procent. Rozwój kolei w ostatnich latach to zasługa kolejarzy, którzy przeznaczają wielomilionowe kwoty na inwestycje.
Ludzie wybierają kolej
W 2018 roku kolej wybrało 310 milionów ludzi. W 2015 r. było to natomiast 280 milionów, to jest wzrost o 30 milionów w tak krótkim czasie. Natomiast w pierwszym półroczu 2019 było to 161 mln pasażerów. Zasługą takiego wzrostu są inwestycje, które po realizacji pozwalają na coraz szybsze i wygodniejsze podróże, które to skłaniają do wybrania tego środka transportu przez podróżnych. Ogromną inwestycją było przeznaczenie półtora miliarda złotych na modernizacje i przebudowy 188 dworców w całej Polsce na lata 2016-2023. Nowe stacje były planowane w celu stworzenia bardziej funkcjonalnych kompleksów, pozbawionych barier architektonicznych, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, a także odpowiadającego współczesnym oraz przyszłym oczekiwaniom podróżnych.
Usługi kolejowe na przestrzeni lat zmieniły się, podróż jest komfortowa i szybsza. Oczekiwania klientów zostają zaspokajane. Dla przykładu w okresie wakacyjnym pociągami PKP Intercity w relacji Warszawa – Kraków podróżowało 700 tys. osób, natomiast ze stolicy do Trójmiasta taborem PKP Intercity wybrało się ponad 650 tys. pasażerów. Takie liczby świadczą o tym, że ludzie coraz częściej wybierają kolej jako środek transportu na dojechanie do miejsca pobytu podczas urlopu.
Białe plamy na mapie Polski zostaną uzupełnione liniami kolejowymi
Cały czas prowadzone są inwestycje na głównych liniach kolejowych, ale kolejarze nie zapominają o miejscowościach, w których kolej została w ubiegłych latach zlikwidowana.
Obecnie mamy 100 miast powyżej 10 000 mieszkańców, które nie są obsługiwane przez kolej. Zmianie tego stanu będzie służył program Kolej Plus – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Więcej o Programie Kolej Plus.
Potrzeba jeszcze 250-300 miliardów zł na inwestycje
Podróżni wciąż spotykają się, że ich pociąg przyjedzie z opóźnieniem, częstym tego powodem są nieszczęśliwe wypadki na przejazdach kolejowych, ale utrudnieniami mogą się okazać prowadzone prace inwestycyjne. Opóźnienia wynikające z inwestycji są na poziomie kilkunastu procent. Taki stan rzeczy jest nieunikniony, działalność inwestycyjna prowadzona jest w celu poprawy stanu infrastruktury, kolejarze nadrabiają zaległości, które były w poprzednich latach zaniedbywane.
Zaległości inwestycyjne, które są wieloletnie wskazują, że tych środków jeszcze nam potrzeba i wynoszą około 250-300 miliardów złotych, żebyśmy mogli powiedzieć, że zmodernizowaliśmy kolej – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes Zarządu PKP PLK S.A.
PKP CARGO przyśpiesza
Największy w Polsce przewoźnik towarowy stara się zbudować logistykę dla swoich klientów. W celu realizacji tych starań PKP CARGO planuje zbudować dobrą i przejrzystą sieć rozwiązań logistycznych. Przewoźnik w porozumieniu z PKP S.A. prowadzi projekt rozbudowy linii. Członek zarządu ds. Operacyjnych Witold Bawor jako przykład realizacji starań podaje projekt terminala kontenerowego.
Mamy ambicję stworzyć z tego terminala punkt centralny Europy Wschodniej, który rzeczywiście łączy interesy szlaków komunikacyjnych, mianowicie Jedwabnego Szlaku. Ważny też jest obszar Trójmorza, czyli obszary komunikacji Północ – Południe – powiedział Witold Bawor, Członek Zarządu PKP CARGO ds. Operacyjnych.
Główny wysiłek inwestycyjny PKP CARGO polega na wyposażeniu nowoczesnego taboru, potrzeby wymiany dużej ilości wagonów.
Największy w historii przetarg na platformy kontenerowe dofinansowywany przez środki unijne, jest w trakcie realizacji. Pierwsze wagony pojawią się prawdopodobnie w czwartym kwartale tego roku więc pewnie w listopadzie. Następne 1200 platform pojawią się w przeciągu dwóch lat – poinformował Witold Bawor.
PKP CARGO ogłosiło drugi przetarg na platformy kontenerowe, który w najbliższym czasie zostanie podpisany.
W przeciągu 3 lat PKP CARGO wzbogaci się o prawie 1400 platform kontenerowych. Co warto powiedzieć, będą to najefektywniejsze platformy funkcjonujące obecnie w Europie: 40-stopowe, 80-stopowe i kilka 45-stopowych – powiedział Członek Zarządu PKP CARGO, Witold Bawor.
Polska kolej na dobrych torach
Prowadzone inwestycje poprawiły jakość kolei w Polsce. PKP PLK S.A. zrealizowały w ciągu 3,5 roku tyle inwestycji, ile przez 8 lat poprzednie władze. Modernizacje linii kolejowych, tworzenie nowych stacji, innowacyjne rozwiązania i realizacja programu Dostępność Plus – te czynniki za kilka lat, po całkowitej realizacji spowodują to, że jakość podróży koleją będzie jeszcze na wyższym poziomie, a podróżni będą wybierać tylko ten środek transportu.