Ekonomia i rynek Infrastruktura Wiadomości

Koleje Dolnośląskie testowały system ETCS. Stawikowski: “To przyszłość całego transportu kolejowego”

Koleje Dolnośląskie testowały system ETCS. Stawikowski: “To przyszłość całego transportu kolejowego” Fot. KD

Bezpiecznie, ekonomicznie i nowocześnie – oto trzy główne argumenty, przemawiające na korzyść wprowadzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) w pojazdach Kolei Dolnośląskich- zaznacza Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Zdaniem Kolei Dolnośląskich bezpiecznie dlatego, bo system zatrzyma pociąg, kiedy maszynista nie zareaguje w porę. Ekonomicznie, bo pociągi przystosowane do użytkowania ETCS pojadą z prędkością od 130 do 160 km na godzinę już z jednym maszynistą, a nie – jak w przypadku braku systemu – obowiązkowo z dwoma.  I wreszcie nowocześnie, bo dzięki wprowadzeniu tego rozwiązania, dolnośląski przewoźnik wchodzi do krajowej czołówki kolejowego know-how.

7 lutego system ETCS był testowany na odcinkach Legnica – Wrocław – Opole oraz Legnica – Węgliniec. W przejazdach uczestniczył prezes Kolei Dolnośląskich Damian Stawikowski i wiceprezes spółki Wojciech Zdanowski. Ponadto w jazdach próbnych brali udział także przedstawiciele PKP PLK, Siemensa i Bombardier Transportation Sweden AB oraz Bombardier Transportation Polska, które to konsorcjum na zlecenie inwestora (PKP PLK) odpowiada za przygotowanie i wdrożenie systemu.

ETCS to przyszłość całego transportu kolejowego. Póki co fabrycznie przystosowane do korzystania z systemu są nasze pociągi typu Impuls, ale z czasem zamierzamy zmodernizować pod tym kątem cały nasz tabor i wyposażyć go w urządzenia wspomagające i kontrolujące pracę maszynisty – zaznacza prezes KD Damian Stawikowski.

Zdaniem Wojciecha Zdanowskiego, wiceszefa KD, dzięki ETCS maszynista jest pod stałym nadzorem.

System automatycznie zatrzyma pociąg, kiedy ten nie zareaguje w porę na sygnały z zewnątrz. Warto zwrócić uwagę, że w Polsce system ETCS obsługuje pociągi PKP Intercity na centralnej magistrali kolejowej, i niebawem, także nasze, jako jedynego przewoźnika regionalnego – zauważa Zdanowski.

Główne elementy systemu znajdują się w infrastrukturze kolejowej: komputer sterujący, eurobalisy – czyli punktowe urządzenia przekazujące informacje z toru bezpośrednio do kabiny maszynisty, a także kodery, które przetwarzają sygnał z torów. Na liniach Legnica – Węgliniec i Legnica – Wrocław Opole zainstalowano poziom 2. systemu ETCS. Między Legnicą i Opolem sprawuje się znakomicie. W kierunku Węglińca niezbędne są korekty.

Funkcjonowanie ETCS opiera się na GSM-R czyli systemie łączności cyfrowej GSM, zaprojektowanym na potrzeby komunikacji transportu kolejowego.