Koleje Mazowieckie podpisały umowę z konsorcjum, którego liderem jest Unibep SA, na zaprojektowanie i wybudowanie hali utrzymaniowo-naprawczej pojazdów kolejowych w Sochaczewie. Łączny koszt realizacji inwestycji wyniesie ponad 356 mln zł. Obiekt zostanie oddany do użytku w ciągu 30 miesięcy.
Po niedawno zrealizowanych inwestycjach taborowych, obejmujących m.in. rekordowy zakup 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT ER160, przyszedł czas na kolejne działania Kolei Mazowieckich. Świadczy o tym umowa na zaprojektowanie i wybudowanie zaplecza technicznego w Sochaczewie.
Rozwój spółki KM
Inwestycja będzie prowadzona w systemie „projektuj i buduj”. Konsorcjum najpierw przygotuje dokumentację projektową oraz pozyska wszelkie niezbędne pozwolenia. Następnym etapem będzie budowa nowych hal: utrzymaniowo-naprawczej oraz myjni taboru kolejowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Za inwestycję odpowiada konsorcjum firm: UNIBEP S.A. (lider) oraz przedsiębiorstw: EL-IN i DB PROJEKT (partnerzy).
Koleje Mazowieckie to dziś symbol nowoczesnego transportu kolejowego. Systematycznie inwestujemy w rozwój naszego regionalnego przewoźnika. Inwestycja w Sochaczewie jest kolejnym krokiem w rozwoju spółki. Nowoczesna hala napraw i myjnia nie tylko zwiększą możliwości techniczne spółki, ale też poprawią jakość obsługi pasażerów – mówi marszałek Mazowsza Adam Struzik.
Nowe obiekty powstaną na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru KM w Sochaczewie. Powierzchnia zabudowy hali napraw wyniesie 25 tys. m2, natomiast myjni ponad 1,7 tys. m2. W zakładzie podejmie pracę docelowo około 500 osób.
Niejedyna inwestycja
Jak zaznacza Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich, nie jest to jedyna inwestycja prowadzona w tej chwili przez spółkę.
Rozbudowa zaplecza technicznego w Sochaczewie to kolejny krok w realizacji naszej długofalowej strategii rozwoju. Już w tej chwili trwa budowa bazy w Radomiu, której zakończenie planowane jest pod koniec tego roku. Jednocześnie cały czas realizujemy inwestycje taborowe. Mamy już zakontraktowany zakup 64 pojazdów typu FLIRT od firmy Stadler. Niedawno podpisaliśmy również umowę na 6 spalinowych zespołów trakcyjnych, które dostarczy PESA. Wszystkie te działania sprawiają, że jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w Polsce – informuje prezes Stępień.
Co będzie w hali?
Nowa hala w Sochaczewie będzie podzielona na cztery części, z czego w dwóch przewoźnik planuje demontaż i montaż pojazdów. W hali powstaną warunki do naprawy pojazdów, wagonów piętrowych oraz lokomotyw. W budynku będzie również część biurowo-socjalno-magazynowa.
Do tej pory wykonanie przeglądów w poziomie utrzymania P4 i P5 zlecaliśmy firmom zewnętrznym. Nowa hala utrzymaniowo-naprawcza umożliwi wykonywanie napraw we własnym zakresie. Rocznie będziemy mogli przeprowadzić naprawy nawet 120 sztuk pojazdów. Ważną częścią inwestycji będzie także nowoczesna myjnia taboru kolejowego. Muszę tu podkreślić jej aspekt ekologiczny – do mycia pudeł będzie używana woda z zamkniętego obiegu, a jako środki do mycia, będą stosowanie wyłącznie preparaty biodegradowalne – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Myjnia dla pociągów
Obok istniejącej hali napraw wykonawca zbuduje całoroczną myjnie. W ciągu doby obsłuży ona 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. W Sochaczewie powstanie system antyoblodzeniowy, który ułatwi eksploatację pojazdów w okresie zimowym. Budowlańcy postawią także stanowisko do wodowania, podoczyszczalnię ścieków technologicznych czy kotłownię.
Jesteśmy dumni z tego, że wraz z konsorcjantami rozpoczęliśmy współpracę z Kolejami Mazowieckimi. To wyjątkowe wyzwanie, by najpierw zaprojektować, a później wybudować nowe, specjalistyczne hale. Dla Unibep SA i naszych partnerów ważne jest aktywne włączanie się w unowocześnianie polskich kolei. Mogę zadeklarować, że dołożymy wszelkich starań, by prace przebiegły zgodnie z ustalonym harmonogramem i były wykonane jak najlepiej – mówi Leszek Gołąbiecki, wiceprezes Unibep SA, Dyrektor Budownictwa Ogólnego.
Ta inwestycja ma duże znaczenie dla lokalnej społeczności.
Projektowana inwestycja to dobra wiadomość nie tylko dla pasażerów Kolei Mazowieckich. To przede wszystkim wiadomość, na którą czekają mieszkańcy ziemi sochaczewskiej. Dzięki budowie zaplecza technicznego pojawi się na tym terenie aż pół tysiąca dodatkowych miejsc pracy. Można więc śmiało założyć, że tyle właśnie rodzin otrzyma szansę na nowe źródło utrzymania – zaznacza wiceprzewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego Marcin Podsędek.
Całkowita wartość inwestycji to ponad 356 mln zł, a prace związane z budową hali mają zakończyć się w ciągu 30 miesięcy, czyli w ciągu 2,5 roku.