Infrastruktura Konferencje i spotkania Prawo i przetargi Wiadomości

Jakie nowe inwestycje na kolei? Merchel: „W tym roku podpiszemy umowy na ok. 15 mld zł”

Jakie nowe inwestycje na kolei? Merchel: „W tym roku podpiszemy umowy na ok. 15 mld zł” Fot. PKP PLK

W realizacji są ok. 32 miliardy na placu budowy, w tym roku podpiszemy umowy na ok. 15 mld zł,  podpisaliśmy już na ok. 1 mld zł- poinformował podczas śniadania prasowego Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK S.A.

Merchel zaznaczył, że dzięki aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego PLK może już dzisiaj rozstrzygać przetargi.

W Krajowym Programie Kolejowym to, co jest ostatnio najistotniejsze, to podpisanie jego aktualizacji. Ma w tej chwili wartość prawie 70 mld zł i to powoduje, że możemy rozstrzygać przetargi – powiedział Merchel prezes PKP PLK.

I dodał:

Jako przykład podam, że wczoraj dokonaliśmy już wyboru oferty Port w Gdańsku, dzisiaj pewnie będzie Gdańsk Zaspa, w następnym tygodniu Gdynia, a w ciągu kilkunastu kolejnych dni Szczecin i Świnoujście. To te duże, wielomiliardowe przetargi. Natomiast w realizacji  mamy ok. 32 miliardy na placu budowy. W tym roku podpiszemy umowy o wartości  ok. 15  mld zł., podpisaliśmy już na ok. miliarda zł- zaznaczył Merchel.

Przygotowania do nowej perspektywy

Merchel zaznaczył, że obecnie pracują nad przygotowaniem do nowej perspektywy realizacyjnej.

Przygotowujemy dokumentację. Część z niej już przez ostanie dwa lata wdrożyliśmy, w tym półroczu będą następne przetargi na studia wykonalności, dokumentację projektową. Zakładamy, że największe wydatkowanie środków będzie w latach 2020-2021-2022. Rok 2022-2023 będziemy wydatkować środki z nowej perspektywy- stwierdził.

Prezes PLK dodał, że nadrzędnym celem na nową perspektywę jest dla nich doprowadzenie sieci TEN-T bazowej do parametrów, gdzie przez podstawowe korytarze pociągi towarowe będą mogły jeździć w pełnej długości 750 m, o odpowiednich naciskach i obciążeniach.  

Program inwestycyjny realizujemy w takiej ilości, jakiej do tej pory nie było. Zakładamy, że każdy rok będzie rekordowy- skwitował Merchel.

Jeszcze niedawno zastanawiano się, czy damy radę zrealizować cały Krajowy Program Kolejowy. Dzisiaj widzimy, że moglibyśmy zrealizować nawet więcej zadań. Dążymy do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – dodał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Zmiany na dworcach

Inwestycje infrastrukturalne to nie tylko modernizacja linii kolejowych, ale także zmiany na dworcach. Naprzeciw oczekiwaniom pasażerów wychodzi PKP S.A. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 r. zbudowanych i zmodernizowanych zostanie łącznie około 200 dworców za łączną kwotę 1,4 mld zł. Część z nich powstanie w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych.

Pod koniec 2018 roku spółka podpisała umowę na realizację kolejnych 20 tego typu obiektów, m.in. w Chałupach, Kraśniku czy Czarnej Tarnowskiej. IDS-y to dworce modułowe, zastępują duże, niefunkcjonalne budynki, które nie odpowiadają współczesnym oczekiwaniom podróżnych. Obiekty dostosowywane są do potrzeb wszystkich grup pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Posiadają również ekologiczne rozwiązania, takie jak panele fotowoltaiczne czy odzysk wody deszczowej – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.

Mamiński dodał, że spółka uruchomi nowe stacje ładownia samochodów elektrycznych na dworcach.

Na 4 dworcach te stacje działają już od listopada 2018 roku. Do końca kwartału będą uruchomione na kolejnych 6-  stwierdził prezes PKP S.A.

Inwestycje taborowe

Głos zabrał również prezes PKP Intercity Marek Chraniuk, który mówił m.in. o inwestycjach taborowych.

W 2018 roku ponad 32 miliardy zł z podpisanych umów, głównie Newag, Pesa, H. Cegielski. Mają się już w tym roku pojawić pierwsze lokomotywy. Mamy też umowy na nowe wagony z homologacją na kraje sąsiednie- powiedział Chraniuk.

W czasie spotkania z dziennikarzami zaznaczono, że modernizacja linii kolejowych nie spowodowała problemów w działalności przewozowej PKP CARGO. Z powodu objazdów remontowanych odcinków torów wydłużyły się co prawda trasy przejazdów niektórych pociągów, ale nie wpłynęło to negatywnie na czas dostarczania klientom ładunków.

Ta sytuacja wymaga od nas odpowiedniego zarządzania zasobami, modyfikowania ofert dla klientów. I z tymi wyzwaniami radzimy sobie bardzo dobrze, gdyż w trudnych warunkach poprawiliśmy efektywność naszej działalności i wyniki finansowe. Proces inwestycyjny na kolei jest dla nas, tak jak dla wszystkich przewoźników, wyzwaniem, ale i szansą na większe przewozy kruszyw i innych materiałów budowlanych -podkreślił Witold Bawor, członek zarządu PKP CARGO S.A. ds. operacyjnych.

Rozwój przewozów intermodalnych

Gawor zaznaczył, że dla PKP Cargo głównym celem jest rozwój przewozów intermodalnych, dlatego inwestują w tabor. Spółka chce kupić ponad tysiąc wagonów-platform z tym związanych.

Drugim zadaniem jest wyposażanie w lokomotywy wielosystemowe, służące do przewozów kontenerowych od Małaszewicz po odbiorców zagranicznych, zwłaszcza kierunek niemiecki- powiedział Bawor.

Szybki rozwój gospodarczy Polski sprzyja wymianie handlowej, dlatego PKP Cargo kupuje dużą ilość platform. To ta część sektora kolejowego, w którą warto inwestować. Korytarze będą się otwierały jeszcze bardziej- podsumował Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.